Friday, December 11, 2009

LABBAI KALLAH HUM MALABBAIK - 21


Assalamualaikum wbt.

25/12/2008 ( Khamis)
Setelah dua minggu sekembali dari Mina , kini giliran kami untuk berangkat ke Madinah. Hati merasa sedih tak terkata kerana hendak meninggalkan Mekah, pada hal semasa berada di Mekah, saya kurang beriktikaf dalam Masjidil Haram.. Kurang tawaf sunat, kurang segala-galanya dalam ibadat. Menyesalpun tak berguna Biasalah manusia, masa ada peluang bukan nak buat sungguh-sungguh, bila dah habis tempoh baru nak menyesal, dan berharap dapat peluang sekali lagi. Tak guna punya manusia ( saya marah diri sendiri, kerana rasa macam belum puas beribadat di Masjidil Haram). Selama berada di Makkah saya tak dapat berjemaah solat Fardu sebanyak 38 waktu, ada hari demam, ada hari sakit kepala.

Kami diarahkan bersedia untuk berangkat ke Madinah. Selepas maghrib kami akan berangkat, kami diarahkan mengerjakan tawaf wadak selepas waktu asar. Sedih sungguh selepas tawaf wadak, tak dapat mengambarkan kesedihan tersebut. Jemaah lain berpusu-pusu menuju Masjidil Haram, saya dan isteri menongkah arus dari Masjidil Haram ke Hotel, barang-barang dalam bag besar, telah diletakkan di tempat yang diarahkan, Cuma bag roda kecil yang ada bersama, cukup untuk keperluan sepanjang perjalanan.

Ada juga dikalangan jemaah yang membawa banyak barang naik keatas bas ini menyusahkan diri sendiri dan jemaah lain, perjalanan dari Makkah ke Madinah lebih kurang 400km , sama macam KL- Alor Setar. Ada juga jemaah yang silap letak bag di kumpulan lain, Waktu itu ada kumpulan KT tertentu yang akan berangkat pulang, manakala kami baru hendak berangkat ke Madinah, Jika tersalah letak bag, bag akan sampai ke Madinatul Hujjaj, di Jedah. Terjadi pada dua orang rakan kumpulan kami, bag beliau tidak sampai di Madinah, semasa di Madinah terpaksa membeli pakaian lain. Ini terjadi kerana kelalaian sendiri. Contohnya Kumpulan 1 KT 60, manakala kumpulan lain, Kumpulan 1, KT 26. Jika kita hanya perhatikan kumpulan 1 sahaja maka kita akan tersilap, kesilapan sebegini sudah menjadi asam garam bagi petugas tabung haji. Kami solat maghrib di Hotel.

Diatas bas, kami di panggil untuk memastikan ada, dan passport kami ada bersama pemandu bas. Saya duduk bersebelahan isteri, dikerusi yang kami pilih sendiri. Ada juga jemaah yang tak dapat duduk bersama isteri, ada juga jemaah yang meriba barang-barang yang banyak. Saya memaklumkan bahawa kita akan bergerak jauh, untuk keselesaan letak barang atas lantai, saya melarang isteri daripada bercakap banyak tentang urusan dalam bas kerana bukan urusan kita.

Wassalam

No comments:

Post a Comment