Wednesday, September 9, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 18

Assalamualaikum wbt.

Pagi ini saya buka portal moe awal lagi. Saya tolong kemaskini borang permohonan pertukaran isteri saya, dia pun tak dapat buat keputusan mukatamad kemana hendak mohon pertukaran.

Isteri saya, sejak berkahwin dengan saya tahun 1995 telah bertukar dan mengajar bersama saya, posting pertama beliau di SMK Majakir, Papar, kemudian bertukar ke SMT Lahad Datu, mengajar bersama saya, kemudian ke SMT Sungai Petani 2, kemudian ke SMT Pendang, beliau juga banyak membantu semasa awal penubuhan SMT Pendang dalam tahun 2003, sudah 14 tahun kami mengajar satu sekolah, untung mengajar satu sekolah, dia buat kerja dia, saya buat kerja saya, namun ada juga yang SMS kepada Timbalan Pengarah, kata ada pasangan suami isteri disekolah, SMS yang mempunyai maksud tersembunyi, tak lain dan tak bukan ada unsur dengki khianat.

Ada juga dikalangan guru yang cakap kuat-kuat nak bagi isteri saya dengar konon, dan akan sampai kepada saya apa yang dicakapkan, selama ini kami jarang sangat berbincang hal kerja dirumah, jadi apa yang dicakap oleh guru lain untuk didengari oleh isteri saya dengan harapan akan sampai kepada saya, boleh dikatakan sia-sia sahaja.

Walaupun satu sekolah dan kami tinggal dikuarters, kami datang naik kereta masing-masing, begitu juga semasa di Lahad Datu, Cuma di SG Petani 2, sejak bulan Ogos baru naik kereta masing-masing. Saya juga jarang hantar atau teman dia ke klinik atau hospital waktu kerja, pergi lah sendiri, sebelah petang boleh hantar.

Jawatan utama isteri saya adalah SU peperiksaan, kerap lah dia menggunakan komputer di bilik saya untuk urusan tersebut, jadi sesiapa yang nak kerap masuk bilik saya, silalah pegang jawatan SU Peperiksaan atau Guru Data, atau Guru EMIS.

Dulu bilik saya tidak berkunci dan sentiasa terbuka pintunya, tapi sekarang sejak tahun 2009 saya telah menguncinya, kerana ada kes kehilangan barang .

Selepas ini saya menjangkakan saya dan isteri mungkin tidak akan bertugas disekolah yang sama lagi dan mungkin tidak akan tinggal dikuarters lagi. Mungkin sahaja. Saya lebih selesa tinggal dikuarters, walaupun kuarters kurang selesa bagi sesetengah orang, tinggal dalam kawasan berpagar dan dikawal oleh pengawal sekolah (terjadi juga kes kecurian dirumah saya), bila saya kena pergi mesyuarat, saya tinggal mereka dengan hati yang senang, tanpa risau keselamatan mereka, dikuarters jurjual pun tak boleh masuk, gores dan menangpun tak boleh masuk, sampai ibubapa, sahabat handai pun rasa susah nak masuk, (ini melampau), Saya telah arahkan pengawal supaya, kalau ada saudara mara guru yang tinggal dikuarters datang melawat, jangan Tanya apa-apa, terus angkat gate dan bagi masuk, kalau curiga ikut kemudian.
Ramai guru yang nak mohon pertukaran ke SMK, bukan tak mahu SMT Cuma faktor jauh, duduk di Pendang atau Yan, tetulah agak sukar nak minta SMT di Alor Setar atau Sg Petani, apatah lagi di Kulim, duduk di Kuala Nerang takkan nak minta SMT Sg Petani, lainlah kalau sekarang ini duduk di Alor Setar atau Sg Petani bolehlah minta di tempat yang dekat dengan mereka.

Kalau saya tanya, apa ada di SMT sampai tak mau pindah ke SMK ? apa yang nak dijawab.


Sekian terima kasih.

Bersambung….

No comments:

Post a Comment