Monday, September 7, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 16

Assalamualaikum wbt.

Bertemu kembali.

Sekarang ini pelajar sedang menduduki peperiksaan percubaan. Bagi saya peperiksaan ini akan menunjukkan tahap kebersediaan pelajar untuk menghadapi peperiksaan SPM. Tahun ini agak lengang dan senang kerana tiada pelajar tingkatan 4.

Selepas peperiksaan percubaan akan dilaksanakan aktiviti pecutan akhir dalam program Gemilang. Tahun ini banyak aktiviti akademik yang dilaksanakan, secara kolaboratif ia ada memberi impak terhadap pencapai prestasi pelajar. Dulu STEP ada melaksanakan aktiviti rekreasi minda di Bendang Man, Sik, ada dikalangan guru yang tidak bersetuju, kata mereka objektif tidak jelas, tak ada penumpuan dan sebagainya. Saya kata , orang malas mencari alas an, orang rajin mencari jalan.

Saya masih ingat, saya pernah menganjurkan aktiviti study petang secara berterusan dari pukul 2.30 ptg hingga 4.00 petang. Ada guru yang menentang, kata mereka pelajar tak sempat mandi dan macam-macam lagi alasan. Pengetua pun bersetuju dengan mereka, cuba anda fakir, bila pelajar pulang keasrama, mereka akan mengambil masa untuk tidur petang, dan kesannya mereka gagal menepati waktu prep petang 3.30. mereka akan lajak masa sehingga pukul 4.00 petang, prep sampai pukul 4.30, berapa jam mereka prep petang.

Kalau mereka terus study dari 2.30 hingga 4.30 petang telah dapat 2 jam, Saya minta guru bertugas mengawasi pelajar prep petang disekolah. Pada mulanya berjalan lancar kerana pengetua masih ikut cadangan saya, tugas warden mejaga pelajar sebelah petang telah dapat diatas dengan bantuan dua orang guru bertugas. Akhir sekali aktiviti ini berhenti begitu sahaja kerana ada suara-suara yang datang membisik di pejabat pengetua kononnya kasihan kepada pelajar.

Saya juga pernah meminta semua guru menyerahkan buku latihan pelajar untuk disemak oleh Pengetua, malangnya pengetua sendiri tidak menunjukkan kepositifan terhadap perkara tersebut. Selalunya bila pengetua sendiri kurang memberi perhatian, guru pun apa lagi. Apa kata penolong kanan dan GKM susah lah nak diikuti oleh mereka.

Saya pernah meminta guru bertugas menerangkan apa yang akan dilakukan oleh mereka dalam minggu tersebut, bukan memberi laporan apa yang telah berlaku, melaporkan apa yang berlaku tidak memberi apa –apa kesan terhadap pelajar, saya minta apa yang akan dilakukan dan apa yang pelajar kena buat minggu ini, Guru memberi komen negative mereka, kata mereka tak pernah dibuat oleh orang.

Walaupun telah diterangkan kepada mereka beberapa kali dalam mesyuarat guru, masih tak dapat dilaksanakan, kerana factor pengetua yang mendengar kata-kata dari ‘rakan’ nya bukan dari penolong kanannya. Akhir sekali perhimpunan dimonopoli oleh pengetua sendiri dengan ucapan yang saya sifatkan syok sendiri, dan bilangan guru yang hadir perhimpunan amat menyedihkan dan melemahkan semangat guru-guru lain yang bersemangat. Mereka yang tidak hadir perhimpunan terus berkurangan dan apa tindakan.

Akhir sekali pengetua pun jarang-jarang hadir perhimpunan, itu lah guru yang ditinggalkan kepada saya oleh pengetua-pengetua, dan pengarah marahkan saya dan mahu hukum saya , dengan keadaan guru sedemikian. Itu yang saya kata kepada pengarah hukuman tidak adil kepada saya.

Beberapa Guru kerap masuk kelas lewat, saya tulis surat minta pengetua tandatangan untuk minta tunjuk sebab dari guru berkenaan, pengetua kata surat saya terlalu garang. Maka diubah surat dengan bahasa yang lembut. Akhir sekali, surat tunjuk sebab pun tak dijawab oleh guru dan keadaan masih berleluasa, itulah guru yang ditinggalkan kepada saya.

Tak hadir mesyuarat, saya kata kita kena minta tunjuk sebab dari guru berkenaan, sama seperti diatas. Kesannya guru yang masuk mesyuarat hanya orang yang sama, maklumat tak dapat disampaikan. Kata saya, pengetua hanya anggap guru bekerja apabila boleh berbual, gelak ketawa dengannya dikantin, dipadang atau di bowling. Guru yang hanya mengajar, buat kelas tambahan senyap-senyap tidak buat kerja dimatanya, tidak hairanlah jika guru ‘kawannya’ dapat markah yang baik, walaupun pada pandangan saya, markah mereka tak perlu sampai ketahap itu.

Tulisan saya agak marah kepada pengetua, ini hanya kerana saya dimarah oleh pengarah, selama ini saya pendam saja rasa ini dengan harapan bila saya jadi pengetua, semua ini akan saya beri perhatian, namun kemarahan pengarah kepada saya tempoh hari telah melenyapkan reputasi saya dan Nampak seolah-olah saya yang salah 100 % dan saya tiada harapan lagi untuk berkerjaya dengan Jabatan ini.

Pengetua tak masuk perhimpunan, guru kawannya apalagi. Dalam poket blazer saya memang telah tersedia bahan untuk diucapkan kalau-kalau pengetua tidak masuk perhimpunan, kerapnya bahan tersebut dapat digunakan.

Saya pernah minta guru hadir perhimpunan semasa mesyuarat, dengan memberi alas an waktu bekerja pengetua adalah jam 8.00 hingga 5.00 ptg. Siapa yang bijak dapat menerima hakikat tersebut untuk hari ada persekolah, terutama hari Ahad yang ada perhimpunan.

Waktu cuti pertengahan penggal, saya mengadakan aktiviti akademik, bermula hari Khamis sampai Sabtu dengan tujuan untuk membudayakan , apabila cuti pelajar tidak cuti belajar, dapat dilaksanakan 2 tahun sahaja, sama seperti saya sebut diatas tadi.

Ke’power’an saya kurang kerana saya jarang ke kantin. Tabiat lama sejak tingkatan 2 dulu. Dikantin orang yang tak bekerja dianggap bekerja, orang yang tak rajin dianggap rajin, pendek kata perkara tersebut boleh tutup sebelah mata, maka guru-guru perempuan yang suka mengajar tiada dimatanya.

Guru-guru dan staf sokongan mengadu kepada saya masalah mereka, saya kata ikut arahan pengetua, kerana dia akan bertanggungjawab atas setiap keputusan yang dibuat. Saya pun ikut arahan nya. Saya tidak akan melawan pengetua, kerana prinsip hormat ketua, saya panggil tuan kepada semua pengetua lelaki dan puan untuk pengetua perempuan sebagai tanda hormat kepadanya. Saya tidak panggil Cikgu kepada pengetua kerana saya tidak belajar darinya.


Berilah kepercayaan kepada penolong-penolong tuan, tuan ada 3 penolong kanan, 4 ketua bidang, cukup mudah kerja, yang tuan pergi buat kerja seorang-seorang pasal apa ?. Penolong kanan pentadbiran tuan banyak pengalaman di sekolah berbanding tuan. Dia bukan nak tunjuk lebih kepada tuan, sekadar bersama-sama membina sekolah kita. Jangan dengar sesuatu dari seseorang kerana seseorang yang menerangkan sesuatu bukan dikedudukan mereka, selalunya tidak tepat, perkiraannya tidak menyeluruh dan seseorang itu memang berkemahiran menerangkan perkara tersebut. Pelik bunyi ayat ini.



Sekian terima kasih.

Bersambung….

No comments:

Post a Comment