Sunday, September 6, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 15

Assalamualaikum wbt.

Ramai lagi guru dan staf sokongan cuti bersalin dan akan cuti bersalin, C17 seorang, N17 seorang. Guru termasuk Fairuzah dan Aziyati ada lagi dua orang iaitu, Rozita dan Rafidah dua-dua orang ini adalah guru matematik. Dan kalau nak dapat kelulusan Guru Ganti, selapas mereka datang bertugas semula baru surat kelulusan mengambil guru ganti akan sampai, itupun kena follow up dengan telefon dan fax. (berdasarkan pengalaman lepas) tak tahulah kalau kali ini express pulak.

Anda tetap disalahkan jika guru tak ada. Tapi surat kelulusan yang lewat tak disalahkan, dan tak boleh dijadikan alas an. (awaklah menang, hadiah apa awak nak, pindah sekolah, naik pangkat).

Bulan Sept adalah bulan peperiksaan percubaan, dan tahun ini bersamaan dengan Ramaddan, dulu saya kerap memberi latihan perniagaan Gerai kepada pelajar Pengajian Keusahawanan, namun tahun ini saya tawar hati, takut nanti depa kata suruh budak berniaga, barang cikgu. Cikgu-cikgu pengurusan makanan, kelab ERT pun rasa tawar hati untuk memeriahkan suasana asrama yang bosankan pelajar. Biarkan…

Saya bukanlah usahawan, saya hanyalah seorang cikgu keusahawan, saya melatih pelajar saya supaya tidak malu memulakan perniagaan dan menjalankan perniagaan. Walaupun perniagaan gerai sahaja, kalau ikut buku keusahawanan, anda kena buat perusahaan dari bahan mentah sampailah barang siap yang boleh dijual kepada pengguna akhir. Saya Cuma latihkan berniaga, bagahian kecil dalam keusahawanan. Berniaga pun tak pernah macam mana nak jadi usahawan.

Ye lah.. sebab itu saya latih pelajar saya, sempena bulan Ramaddan tahun-tahun yang lalu, tidak tahun ini. Di tambah pula dengan mereka ada peperiksaan percubaan, menguatkan lagi alas an saya tidak berniaga tahun ini. A++ , nanti ada pula ibubapa atau cikgu yang jadi ibubapa pelajar menghantar surat layang, atau SMS kepada pengarah, tak pasal-pasal saya terpaksa ke Putrajaya untuk menerima hukuman.

Kalau anda tak pernah berniaga anda akan rasa malu untuk kali pertamanya berhadapan dengan suasana tersebut, pelajar-pelajar saya terutama yang lelaki lebih pemalu berbanding perempuan, (Alhamdulillah, selagi sifat malu ada, selagi itulah iman ada !) , yang lelaki ini, siap sembunyi belakang tiang, bila saya kata operasi bermula sekarang. Yang perempuan tiada masalah.

Sebab apa kamu malu ?, awat hidung tak ada ke, muka tak hensem ke ?, awek lalu ke?. Leceh sangat ke ?, hamba cikgu ke ?. ( oitt.. tolong sikit, modal sekolah bagi, untung dapat kepada pelajar, apa pasal kata hamba cikgu, apa pasal kata jual barang cikgu?, penyediaan barang guna kuali cikgu, dapur cikgu, senduk cikgu, rumah cikgu, beli barang pergi naik kereta cikgu, kalau nak charge, semua untung dan modal kena bagi kat cikgu)

Biasalah cikgu mana nak berkira benda kecil macam tu, benda besarpun tak kira, asalkan pelajar dapat ilmu dan manfaat sudah cukup.

Siapa tahu anak pertama saya meninggal dunia kerana saya tergilakan sekolah. Anak dan isteri ditinggalkan dirumah, ingatkan sihat rupanya tak sihat. Sampai sini saja.. saya bergenang air mata..

Bersambung…

No comments:

Post a Comment