Saturday, September 5, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 14

Assalamualaikum wbt.

Tak disangka pula boleh ada kes seperti ini semasa sekolah sedang menuju turun untuk penutupan. Ibu bapa berhak memberi komen hingga kepada menteri ataupun sekadar berdoa kepada Allah.

Jabatan telah menunjukkan keperihatinan mereka, alangkah seronoknya jika semua jabatan berbuat demikian dan dibuat sejak tahun 2004 dahulu ketika sekolah ini ditubuhkan, ketika guru Bahasa Melayu mengajar Bahasa Inggeris, ketika guru Penyaman udara jadi pak sanggup mengajar Pendidikan Islam, ketika guru Perdagangan turut mengajar BI, ketika guru kejuruteraan mengajar EST, ketika guru yang membantu mengajar matematik dan matematik tambahan dalam bahasa Melayu menarik diri bila dasar PPSMI dimulakan. Ketika hanya penolong kanan sahaja yang memberi ucapan pada setiap perhimpunan mingguan.

Tapi, tidak berlaku kerana apa?, kerana “selagi bangunan tak runtuh timpa orang, timpa pun kena sampai mati, baru boleh diluluskan peruntukan”.

Bila ada kes barulah boleh tunjukkan keprihatinan, bahawa jabatan tak akan biarkan pelajar terinanya begitu sahaja walaupun sekolah nak dinaikkan taraf.

Kepada semua pembaca blog saya, guru-guru di SMT Pendang amat komited, walaupun ada seorang dua yang kurang komited, kalau tidak komited, masakan mereka boleh meletakkan sekolah di kedudukan no 12 antara 90 buah sekolah teknik seluruh Malaysia dalam peperiksaan SPM tahun 2008 Tahun hadapan saya tidak memberi sebarang jaminan dari segi kedudukan, namun usaha kearah meningkatkan kedudukan ke no 5 telah dibuat.

Kalau terjatuh ke no 90 pun apa boleh buat, kerana telah dianggap guru tidak buat kerja, dan perkara tersebut diketahui oleh guru. Kerana guru tak buat kerja dan jabatan prihatin, maka pemantauan dibuat 2 kali. 3 Ogos dan 13 Ogos. Sah lah guru tak buat kerja !.

Guru ini sensitive, kata mereka tak buat kerja, jadi sungguh, kata mereka rajin, jadi rajin.

Tak buat kerja kerana,

1. datang lewat 2 minit.
2. tulis buku rekod tak lengkap dengan butiran maklumat diri, buku rujukan, takwim sekolah, kelulusan, nama sekolah dan lain-lain.
3. Rancangan pengajaran tak tulis macam dalam latihan mengajar di maktab dulu.
4. Guru mengajar anak murid berniaga (minta maaf ada dalam sukatan ke?)
5. Buku rekod tak hantar setiap minggu
6. Tulis sila rujuk RP sekian-sekian
7. Tulis tiada P&P hari ini.
8. Panitia tak buat mesyuarat.

Maka dengan bahasa opposite/ berlawanan mari kita buat begini supaya orang kata kita buat kerja.

1. buat surat penghargaan setiap hari untuk mereka datang tidak lewat.
2. melengkapkan semua butiran dalam buku rekod
3. tulis rekod P&P seperti dulu, ada rancangan tahunan, bulanan, mingguan dan harian,
4. jangan berniaga walaupun ada dalam sukatan, jangan memasak dan menjahit waktu kelas pakaian dan makanan kerana mengajar kena tulis dan baca sahaja.
5. hantar buku rekod setiap minggu termasuk hari cuti penggal.
6. Tulis setiap RP yang nak diajar siap dengan dialog.
7. Catat kan minit mesyuarat walaupun sembang sorang-sorang.

Minta maaf.

Sekian terima kasih,

Bersambung…

No comments:

Post a Comment