Friday, September 4, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 13

Assalamualaikum wbt.

Bertemu kembali. Dalam artikel yang lalu saya telah menulis berkenaan guru yang tidak cukup atau tidak menepati opsyen. Kerana kes tersebutlah saya ber’cuti’ , tak menulis. Saya bercuti untuk melapangkan fikiran setelah dibelasah dengan teruknya oleh Pengarah Jabatan saya. Apa yang berlaku sebenarnya ?.

Seorang guru wanita mengambil cuti menjaga anak selepas bersalin selama 2 bulan. Beliau cuti bersalin mulai 15 April hingga 14 Jun 2009 , Semasa beliau cuti bersalin ada peperiksaan mulai 17 Mei hingga 29 Mei . Bermakna kalau kelasnya tidak diganti disebut dalam bulan adalah sebulan, itu kalau tak diganti, tapi kelasnya telah diganti oleh rakan-rakan sepanitia , walaupun tak ambil guru ganti cuti bersalin, ramai guru matematik tambahan waktu itu, Hazry ada, Suhana ada, Lelawati ada, Samsiah pun ada. Bilangan Guru dalam panitia tersebut mencukupi untuk cover kelas beliau. Saya anggap masalah tersebut selesai kerana dicover oleh rakan-rakan sepanitia .

Kemudian cuti menjaga anak selama dua bulan bermula 15 Jun 2009 hingga 13 Ogos 2009. Pengetua telah menghantar surat memohon guru ganti, namun sehingga artikel ini ditulis sekolah belum dapat surat kelulusan guru ganti tersebut. Walaupun telah dikata bahawa surat kelulusan tersebut sudah dikeluarkan !.

Soalan lain yang ditimbulkan, kenapa guru tersebut bercuti sedangkan surat kelulusan cuti belum dikeluarkan.?.

Tuan,
1. Cuti menjaga anak selepas bersalin boleh diambil selepas cuti bersalin.
2. Tarikh lahir anak hanya dijangka oleh empunya badan dan doctor dan jarang sekali tepat.
3. Borang cuti bersalin direkod berdasarkan sijil melahirkan anak yang dikeluarkan oleh doktor.
4. Borang cuti tak boleh agak-agak tarikh nak cuti.
5. Bukan saya yang keluarkan surat kelulusan kebenaran cuti, kalau saya (dalam kes ini, esok memohon hari ini sudah diluluskan !)
6. Dah jadi kebiasaan (kes sebegini) cuti dulu 5 bulan kemudian baru dapat surat lulus. Dalam kes lain Pergi haji dulu baru dapat kelulusan, kalau tunggu surat lulus , habis musim haji baru dapat pergi. Dalam kes lawatan pelajar ada ok.

Persoalan lain

Guru lain banyak, kenapa tak diarahkan ?

Tuan,

1. Opsyen mereka berbeza walaupun mereka ada ijazah Engineering belum tentu mereka boleh mengajar Math tambahan. Sapa kata ?.


Adakah saya perlu menegakkan yang pengetua telah memohon guru ganti tetapi tiada jawapan.

Bagaimana saya hendak menjawab yang guru tersebut bercuti tanpa kelulusan terlebih dahulu.

Apa pula respon tuan, sehingga kini surat kelulusan cuti separuh gaji guru tersebut tak dikeluarkan. Dan apa pula respon tuan, berkenaan surat minta guru ganti yang sehingga hari ini tak dikeluarkan, walaupun dah dikatakan kepada waris yang kelulusan telah dikeluarkan .

Bagaimana kalau saya telah mengambil guru ganti dan 12 bulan seterusnya baru keluar surat yang kata tidak diluluskan, siapa yang hendak bayar gaji guru ganti tersebut.

Pegawai disana mahu membela diri mereka, saya disini mahu membela diri saya, jika bahasa saya tidak berbudi bahasa, itu hanyalah kerana saya perlu mempertahankan diri. Saya tak dapat tunduk dan hanya mengakui, ya tuan, ya tuan, tidak tuan, betul tuan, baik tuan , saya terima tuan, saya akur tuan.

Saya bukan jenis melawan ketua, saya amat menghormati ketua, walaupun sekadar ketua panitia, apatah lagi hendak melawan ketua Jabatan. Dalam Islam ada arahan suruh hormat ketua, saya hormatlah, namun saya perlu juga untuk membela diri.

Teruk sangatkah kes ini ?.

Memang teruk, saya telah dihukum dalam satu panel 4 pegawai , seorang KPP dan seorang JUSA.

Tiada jawapan yang betul, anda diputuskan tidak kompeten, soalan balas saya, kompeten berdasarkan indicator apa ?. Kalau jelas indicator yang digunakan, saya boleh terima tidak kompeten. Tapi kalau indicator tidak jelas, caca merba, dikaitkan sana sini , sukar saya mengakui saya tidak kompeten. Indikator yang tak macam indicator itu sebenarnya tak kompeten.

Dan saya besedia dan menanti untuk tindakan tuan seterusnya, saya akan terima sebagai takdir dan akan reda dengannya, asalkan tiada unsur khianat, dan saya harap pertimbangan dari segala aspek.


Sekian terima kasih.

Bersambung …

No comments:

Post a Comment