Tuesday, September 8, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 17

Assalamualaikum wbt.

Hari ini guru-guru SMT Pendang sibuk melayari laman apps.emoe.gov.my.epgo. Ada apa dalam laman/portal tersebut ?.

Sebenarnya semua guru SMT Pendang diarah mengisi borang pertukaran, mulai 2 Sept 2009. Maka timbullah beberapa masalah kecil, tapi diriuhkan oleh guru, kerana ke’excited’ an mengisi borang tersebut, antara masalah tersebut, 1. terlupa nak ingat ID dan kata laluan yang baru ditaip, tak boleh pilih negeri Kedah bila pilih SMK, tak boleh di ‘send’ kerana nama dikelaskan sebagai penyandang gred hakiki.

Semua masalah tersebut telah diselesaikan. Saya telah browse borang tersebut, antara maklumat yang perlu diisi selain dari yang biasa diis ialah sekolah terdahulu sekurang-kurangnya 8 sekolah, bilangan tahun dinegeri semasa, tarikh mula posting, dan yang susah nak ingat tarikh tamat latihan perguruan.

Kebanyakan maklumat lain dicapai terus dari data EMIS, itulah sebabnya cikgu Khairul (CK) suruh cikgu semak maklumat EMIS dan beritahu kalau ada kesilapan, tapi cikgu buat perangai cikgu juga, semua dah betul . Tau-tau bila nak isi borang on line macam ni, baru lah kecoh ada silap dalam EMIS. Nanti HRIMS pula akan digunakan, kalau bagi maklumat tak lengkap jangan nak salahkan urusetia yang key ini maklumat.

Saya sendiri confuse dan rasa berat hati untuk mengisi borang pertukaran, rasa macam mana tak tau nak cakap, sekolah mana yang nak pilih, bila dah ada keputusan tertanya-tanya pula betulkah sekolah itu atau daerah itu yang nak pilih.

Orang lain mungkin tak kisah , kerana meraka akan minta sekolah atau daerah dikawasan kediaman mereka, saya ini rumah dimanapun tak tahu, dimana nak menetap pun tak tahu, tapi baru –baru ini isteri saya buat pinjaman perumahan bina rumah atas tanah sendiri, belum siap lagi rumah itu, betul ke saya nak duduk disitu semasa masih bertugas sebagai guru, kalau saya menetap disitu bermakna saya tidak akan kemana-mana dalam tempoh 16 tahun baki perkhidmatan saya.

Sebulan yang lalu pengarah marahkan saya dan kata-katanya membuat reputasi saya merosot keparas sifar di mata beliau. saya ‘tiada harapan lagi’ untuk berkerjaya di Sekolah Menengah Teknik, walaupun diakhir sesi beliau mengubah keputusan ‘muktamad’ yang dijatuhkan kepada saya, setelah saya buat muka seposen dan mengemukakan aktiviti dan rancangan peningkatan prestasi akademik di SMTP.

Itulah yang membuat saya nak, tak nak sahaja untuk isi borang pindah. Saya pegawai gred hakiki DG 44. sepatutnya laluan saya adalah gred hakiki DG48 dan keatas seterusnya. Rezeki ada dimana-mana, itu kata saya kepada saya (monolog). Tapi saya telah 14 tahun memberi khidmat di SM Teknik, ini yang membuat saya agak sukar memilih sekolah lain selain teknik.

Oleh kerana sukar sangat buat pilihan , selepas sahur pagi tadi saya telah membuat solat sunat istikharah dan lain-lain solat sunat. Rahmat kurniaan Allah kepada orang Islam, boleh solat sunat, boleh baca Quran, boleh zikir, semua itu dapat menghilangkan keluh kesah.

Saya akan mengisi borang pertukaran isteri saya sehari dua lagi, beliau sedang terlantar dirumah. (bukan sakit tapi cuti separuh gaji dan cuti tanpa gaji hingga 30 Sept ini)




Sekian terima kasih.

Bersambung….

No comments:

Post a Comment