Monday, December 17, 2012

MC lagi hari ni.

Assalamualaikum wbt.




Mengapa beberapa penjawat awam mengemukakan sijil sakit ?.



KANGAR – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) mendedahkan kira-kira 14,700 penjawat awam muda yang berusia 30 tahun ke bawah kerap mengambil cuti sakit walaupun mereka sebenarnya sihat.





Bilangan cuti yang terhad di kalangan guru yang hanya ada 7 hari cuti rehat khas, antara sebab mengapa cuti sakit dikemukakan walau tak berapa sakit. Sesuatu kerja pribadi yang terpaksa dilakukan dengan ‘selamat’. Kerja ‘pribadi sukar diterangkan kepada orang lain termasuk ketua jabatan seperti, hendak tinggal lama dengan isteri. Contohnya dari KL datang melawat isteri di Serawak pada hari Sabtu dan Ahad, terpaksa ambil cuti sakit hari Isnin sebagai hari perjalanan, kalau tidak tak berbaloi datang dari jauh dengan kos tambang yang tinggi hanya dapat 2 malam sahaja.



Kes sebegini, Kementerian kena lihat, buatkan urusan pertukaran dengan segera, banyak kes dimana suami isteri terpisah kerana birokrasi sahaja.



Samalah dengan kes-kes lain, puncanya cuti rehat atau cuti rehat khas dah habis, terpaksa ambil cuti sakit, jadi selesema yang sikit sudah cukup untuk merayu doctor beri sijil sakit.



Lokasi kerja yang jauh , tambang lebih mahal dari “harga MC”. Dengan pendapatan yang kecil ditambah pula dengan sakit sikit, jadi satu alasan yang kukuh untuk mengemukan sijil cuti sakit. Eg tambang RM25 gaji 40, MC sajalah…

Kementerian kena lihat jarak tempat tinggal pegawai, sediakan rumah yang sesuai dengan pasaran eg, elaun 700, sewa rumah 500, jangan le potong sampai 700 bila duduk rumah kerajaan. Ini tidak menggembirakan kakitangan, tambah pula rumah kerajaan teruk sangat, bocor sana-bocor sini.



Cuti 25/30/35 hari sudah habis. Ketua jabatan memang sedap kata kepada anak buah, dia cuti 35 hari anak buah 25 hari saja, dia pula out station dan boleh keluar hari-hari tanpa minta kebenaran, masa di keluar dia sempat buat kerja peribadi dia, jadi tak payahle nak habis kan cuti.



Adakah perlu cuti diperbanyakkan supaya pekerja tak perlu ambil MC ?





No comments:

Post a Comment