Saturday, July 16, 2011

Tutup Pusat Hiburan di Kedah

Assalamualaikum wbt.

Saya petik dari Harakahdaily.

BANGI, 15 Julai: Tindakan kerajaan Kedah di bawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengeluarkan arahan bertulis mengarahkan semua pusat hiburan di negeri itu menghentikan operasinya pada Ramadan ini adalah satu tindakan yang betul.


Tindakan ini disokong oleh Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) dan PUM, tindakan ini adalah kerana ia menguatkuasakan undang-undang yang telah sedia ada iaitu Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang perlu dihormati oleh setiap rakyat tanpa mengira kaum.

Isma juga berpendapat bahawa langkah yang diambil oleh pihak kerajaan negeri amat sesuai dengan imej Malaysia sebagai negara Islam.

DAP mahu perkara tersebut dirunding semula, kenapa pula mahu dirundingkan kerana ia telah lama termaktub. MCA pula seharusnya telah lama faham kerana mereka telah lama faham bahawa Malaysia adalah negara Islam dan mereka juga telah lama berkawan dengan UMNO yang Islam serta Islamik. Jadi tak ada sebab untuk mempertikaikan penguatkuasaan undang-undang tersebut.

Dan saya bandingkan dengan berita yang ada kaitannya, dari utusan,

"DAP memberi jaminan kepada penduduk di Kedah, segala langkah akan diambil bagi memaksa kerajaan negeri menarik balik keputusan itu. Pakatan Rakyat tidak boleh mempunyai dasar-dasar yang menyisih penyokongnya. Sebarang keputusan kerajaan negeri tidak seharusnya menjejaskan kaum bukan Muslim.

"Sebarang undang-undang kecil yang mendiskriminasi kaum bukan Muslim adalah bertentangan dengan perlembagaan," katanya.

Sementara itu dalam satu kenyataan berasingan pergerakan Pemuda Gerakan Kedah berkata, pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan negeri Kedah sekiranya ia tidak membatalkan larangan itu dalam masa seminggu.

Ketuanya, Tan Keng Liang berkata, ini kerana larangan itu tidak memberi pengecualian kepada kaum bukan Muslim.

hjlutfi-choras.

Tahniah kepada kerajaan Kedah atas usaha untuk menegakkan syiar Islam, Ramadhan adalah bulan yang mulia, sepatutnya ia dimuliakan di seluruh Malaysia, mulia bukan setakat solat terawih dan moreh sahaja.Muliakan pekerti, adik-adik, kakak-kakak, makcik-mak cik , tok-tok, bila nak keluar ke pasar Ramadhan , pakailah pakaian yang betul-betul menutup aurat.Berjimat cermat le, sebab ini bulan puasa


dan satu lagi.. Selalunya UMNO akan berkata kepada PAS, pembangkang ini tak dak kerja lain, asyik nak bangkang sahaja, hari ini mintalah UMNO yang Islam lagi Islamik untuk membela penguatkuasaan undang-undang tersebut. jangan tutup mulut.

Sekian.

No comments:

Post a Comment