Friday, September 9, 2011

Mat Indera -1

Assalamualaikum wbt.

Sejarah tidak pernah menipu, tapi orang yang tulis sejarah, selalunya ada peluang untuk menipu, paling tidak ada kecenderungan untuk membela sesuatu pihak (terutama pihak disebelahnya).

Sejarah mungkin menyinggung perasaan sesuatu pihak, tapi itulah kebenaran , fakta dan kenyataan.

Heboh dengan Mat Indera, mungkin wajahnya boleh dicetak di baju T, topi atau dimana, mana tempat. Negara kita kekurangan ikon, jadi tak hairanlah kalau wajah Che Guavera yang tak diketahui asal usul sanggup disanjung, t shirt dan topi yang terpampang wajah Che Guevara dipakai kesana kemari tanpa segan silu.


Mungkin ramai anak muda sanggup pakai t shirt bercetak wajah Mat Indera ( tapi jangan kena tangkap pula), kerana ramai berkeyakinan beliau adalah pejuang, walau setengah pihak kata di bukan pejuang.


Berbanding wajah Tunku, mungkin orang tak sanggup pakai baju tertera cetakan wajah beliau. Walau dia bapa kemerdekaan Negara. Yang menarik tentang Tunku ialah beliau terlupa menduduki satu kertas peperiksaan, kerana kembara di Negara Queen E. Menurut cerita beliau terlupa tarikh, hebatkan … bapa kemerdekaan Negara Malaysia.


Wajah TG Nik Aziz memang telah di pakai oleh penyokongnya, dan saya rasa tidak malu kalau nak pakai t shirt bercetak wajah TG Nik Aziz. Berbanding Tunku.


Cuma di Malaysia ini, kebanyakan rakyatnya, sukar nak pakai baju cetakan bendera Malaysia, berbanding cetakan bendera Amarika atau lain-lain Negara Eropah, dan tak hairanlah tanda salib yang dibenci di sarungkan ke badan. Sukar nak pakai topi tulis KL berbanding tulis NY.


Kenapa jadi begitu ?.

No comments:

Post a Comment