Friday, November 20, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 33

Assalamualaikum wbt.

Tahun lepas, pada tarikh yang sama dengan hari ini iaitu 20 Nov 2008 (hari Khamis), Namun tahun hijrah tarikhnya tidak sama. 20 Nov 2008 bersamaan 22 Zulkaedah 1429, 20 Nov 2009 bersamaan 3 Zulhijjah 1430, seminggu lagi nak hari raya korban.

Pada tarikh 20 Nov 2008, saya memulakan langkah musafir untuk mengerjakan Ibadat Haji dari rumah No G2, Kuarters Guru, SMT Pendang, Pokok Tai 06720 Pendang, Kedah.

Satu kenangan yang mungkin akan terlupa jika tak direkodkan. Sukar nak akui “tak mungkin dilupakan” kerana dalam Al Quran pun ada menyatakan sifat manusia iaitu Pelupa. Kalau lah blog ini tak digodam oleh sesiapa dapatlah ditatap semula.

Sebelum berangkat ke Tanah Suci, pelajar-pelajar SMT Pendang telah mengadakan bacaan Yassin kali kedua untuk kami berdua bertempat disurau SMT Pendang. Sebelum ini mereka sudah baca untuk Saya, Cikgu Fuad, Cikgu Rozita, Cikgu Mansor dan Cikgu Fairuzah. Kali ini khas untuk kami berdua, bertuahnya saya, bacaan ikhlas dari anak murid saya.

Waktu tersebut guru-guru telah bercuti akhir tahun, tinggal pelajar yang mengambil peperiksaan SPM sahaja.

Ketika Berhadapan Kaabah, saya sempat berdoa untuk semua pelajar SMT Pendang, semoga Allah memberi kejayaan kepada mereka di dunia dan akhirat. Untuk wajah-wajah tertentu ada doa khusus untuk mereka. Dan saya ingat tarikh peperiksaan kertas Pengajian Keusahawanan, saya berada dihadapan Kaabah dan memohon keampunan kalau-kalau saya kurang memberi perhatian ketika kelas.

Melalui blog ini saya akan menceritakan pengalaman mengerjakan haji, manalah tahu, apa yang saya ceritakan itu akan dapat dijadikan iktibar untuk diri saya dan tuan/puan yang membacanya. Sekadar berkongsi pengalaman dengan mereka yang mahu mengetahui, kepada yang tak mahu baca, tak perlu baca.

Ikutilah Pengalaman Haji saya dalam siri Labbai Kallah Hum Malabbaik. (Semoga Allah Ampuni saya) yang akan saya publishkan mulai tarikh ini- Insya Allah.

Siri SMT Pendang ke Kolej Matrikulasi akan saya teruskan sehingga SMT Pendang benar-benar menjadi Kolej Matrikulasi Teknikal Kedah (inipun bergantung jika saya masih hidup!)

Sekian terima kasih.

Bersambung….