Tuesday, October 27, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 25

Assalamualaikum wbt.

Saya selalu berdoa agar sekolah dapat berjalan lancar tanpa sebarang masalah, baik masalah disiplin guru atau disiplin pelajar dan masalah – masalah pengurusan yang lain. Namun begitu, kita hanya mampu merancang, hanya Allah yang menentukan.

Mingu ini ‘Orang Besar Berlapan’ tinggal saya dan Ketua Bidang Sains saja, PK HEM, PK Ko. GKM Teknik, GKM Bahasa, dan GKM Kemanusiaan, dua orang guru termasuk juruteknik dan PAP pergi kursus ISO dengan Kolej Matrikulasi. Maka sunyilah sekolah.


Bukan kali pertama ramai yang keluar sebegini untuk Kolej Matrikulasi, banyak kali dah, namun apa boleh buat, ‘saya yang menurut perintah’ ,

S: Pasai apa depa pi, depa masih cikgu lagi bukan pensyarah?.
J: Depa pi sebab depa nak jadi pensyarah
S: Kenapa hang dan GKM Sains tak pi ?
J: Kami tak diperaku untuk jadi pensyarah.
S: Depa ada minta kebenaran hang ka sebelum pi ?
J: Pengarah depa mai minta.
S: Hang kata apa ?
J: Siapalah hamba ini.
S: Hang bagi sebab tu depa pi.
J: Siapalah hamba ini untuk tak bagi, sekolah memang nak tutup, depa pula memang
nak jadi pensyarah matrik, buat apa nak disekat.
S: Kalau aku, aku tak kan bagi
J: Memang kita berbeza
S: Banyangkan keadaan sekolah , hang sorang larat urus ke ?
J: Jadual relif dah buat, lain-lain beserah pada Allah.
S: Patutlah sekolah hang dengan Matrik tak dak masalah, ada masalah hang duk serap
kat hang sebelah saja,
J: Berkorban apa saja, demi bangsa dan Negara, budak matrik yang duk ada pun bekas
anak murid kawan-kawan kita juga, bukan orang lain, apa nak berkira sangat.
S: Aku boleh kata, depa tak hormat kat hang sebagai ketua,
J: Pengarah dia sendiri mai jumpa minta kebenaran, hormat le tu.
S: Pengarah dia, cikgu yang lain tak mai pun,
J: Cikgu belum tahu protocol.

Bukan dialog sebenar, hanya rekaan semata-mata. Harap maaf.

Sekian terima kasih.


Bersambung….

No comments:

Post a Comment