Monday, July 21, 2014

Kebodohan Bangsa Melayu


Assalamualaikum wbt.

Beberapa kejadian yang berlaku , bermula dengan kiki (untuk makluman,  saya adalah penyokong kiki, meskipun ramai warga Melayu rasa malu kerana ‘kebiadapan’ yang ditunjukkan. Kiki adalah seorang  yang berani mempertahankan hak sendiri, bukan wanita  yang penakut,  yang boleh dibuli. Siapa membuli siapa dalam kes tersebut ?. Adakah anda dengar kata-kata si ‘cool’ dan komen  waris si’cool’ ?

Bangsa Melayu yang bodoh telah menyebelahi seseorang yang kononnya ‘cool’ termasuk ketua polis pun teruja dengan kegarangan kiki. Dan sedia mengambil tindakan berdasarkan rakaman yang dilihatnya. Maka satu Malaysia menganggap kiki tidak bermoral. Kononnya kerana seorang kiki habis wanita Melayu terakhir tak bermoral/ biadap.

Adakah ‘orang lain’ cukup bermoral ?.

Sokongan yang tak diberikan kepada kiki akan membawa padah kepada bangsa Melayu sendiri. Berapa ramai orang mengutuk penghina-penghina Melayu yang berleluasa di f b, twitter atau blog?. Berapa ramai memarahi ‘orang lain’ yang saban hari mempermainkan Melayu dan Islam ?.

Nah , kerana bodohnya Melayu, Melayu dibuli dimana-mana. Melayu yang ‘bangun’ dikatakan rasis. ‘orang lain’ yang bangun dikatakan mempertahankan hak.

Adakah orang yang tidak menyebelahi  Kiki cukup bermoral dan berani mempertahankan bangsanya?

Beranikah anda memaki hamun ‘orang lain’ yang tak bermoral, saya gerenti anda tidak seberani kiki, anda penakut, kerana anda sayangkan nya sendiri, anda bimbang itu adalah ahloong. Itu adalah gangster.

Apa tidak bodohnya orang Melayu.

Bermula dari sekolah lagi, Saya beri satu contoh kebodohan bangsa Melayu,  dalam kelas  18 pelajar Melayu perempuan, 2 pelajar Melayu lelaki dan seorang Pelajar Cina perempuan,  Mereka bersetuju memilih pelajar cina perempuan sebagai ketua kelas. Tindakan itu amat bodoh, mereka bersetuju memilih pelajar cina perempuan sebagai ketua kelas kerana, masing-masing termasuk dalam golongan bodoh , malas untuk membuat kerja-kerja sebagai ketua kelas, tak pandai untuk berkomunikasi dan sebagainya. Saya percaya Sikap itu tidak sama dengan Kiki, Kiki akan pastikan yang dia yang patut menjadi ketua kelas kerana dia adalah majority.

Saya hendak salahkan pentadbiran yang juga terdiri dari orang Melayu, tumpang sekaki bodoh kerana takut sangat dikatakan rasis untuk memberi  tunjuk ajar bagai mana memilih ketua.  Saya juga akan menyalahkan pentadbiran termasuk menteri sekali yang leka,  gagal memberi  kesedaran untuk memperkasakan lelaki melayu dan wanita melayu.  Kalau anda tidak percaya datang lihat sendiri.

Mari kita pergi ke bank. Kebanyakan wanita-wanita Melayu amat mesra dengan apek –apek yang datang, boleh berbual  I, you, I you dengan apek-apek dan amat serius bila berurusan dengan pak cik-mak cik Melayu . Saya lalui pengalaman ini, tersentak dalam hati , Bangsa Melayu tiada sebarang rasa diskriminasi atau tiada rasis. Kebodohanya ialah mengutamakan pelanggan yang berbangsa Cina, memberi  layanan tidak sama rata. Apa yang diharapkan dengan layanan mesra tersebut. Adakah mengharap dua biji limau mandarin sempena Tahun Baru Cina ?.

Kegagalan pihak berkuasa menangani Cina kerana mulut manis cina dan tepuk belakang oleh cina membuat mereka boleh menikmati kesenangan hidup bila berhadapan dengan penguatkuasaan undang-undang. Kenapa penguatkuasa begitu cair ?, sama lah… mengharap dua biji limau mandarin sempena tahun baru cina. Kebodohan Melayu menyebabkan mereka terpaksa mengalah, penjaja dihalau kekawasan yang tak dilalui orang, dihalau kerana mencacatkan pemandangan kota raya. Yang menghalaunya adalah Melayu bodohnya sendiri.

 

Penguatkuasa, tak kiralah polis, Majlis bandaran, nurse, doctor sering menjadi bahan herdi k oleh bangsa Cina, dituduh berbagai , tak pandai kerja, pandai rasuah, si bodoh melayu yang ada ketika itu sudah tentu tidak berani mengangkat muka dan pasti akan mengia sajaka herdikan tersebut, si penguatkuasa tidak mampu membalas, tambah-tambahan lagi kalau tuduhan itu memang tepat kena pada dirinya. Si bangsa Cina hanya mahu dia didahulukan, walaupun dia datang lambat. Kita pergi ke klinik, hospital dia awal pagi, bangsa mana yang berebut meletakkan kadnya terlebih dahulu, walaupun dia datang lamabat. Kebodohan  Melaya yang bersikap ‘ tak apa’ menyebabkan mereka diperbodohkan sampai bila-bila. Jika berebut nanti orang kata biadap tak bermoral, orang melayu ke sopan santun.  Ada ‘orang lain’ layan sopan santun anda ?.

Saya tidak mengajar anda supaya tidak bersopan santun, saya ajar anda ‘ketegasan’ dan kebijaksanaan membuat keputusan. Jika anda datang awal, anda layak dilayan awal.

Seorang budak lelaki Melayu disepak dan dipijak oleh Cina kerana mengambil sesuatu, saya amat berharap Ketua Polis Negara  ‘ teruja amat sangat’ untuk mengambil tindakan terhadap pelaku keganasan, ganas kerana rasis. Setelah melihat rakaman yang dimuat naik di alam siber.

Ahli parlimen yang biadap patut dikenakan hukuman yang diperuntukan, tak perlu pilih kasih dalam melaksanakan undang-undang.

Melayu penuh dnegan sopan santun, bangsa yang bersaing tak akan menghormati sopan santun saingannya, hanya pelancong tertarik dengan sopan santun dan ramah mesra. Ketegasan sahaja yang mampu membuat orang lain menghormati kita.

No comments:

Post a Comment