Thursday, July 10, 2014

Bandingan revolusi Cuba dengan ISIL/ISIS/IS -3


Bandingan revolusi Cuba dengan ISIL/ISIS/IS

 Assalamualaikum wbt.

Kedua-dua pihak iaitu Cuba dan IS telah mencapai kuasa melalui ‘pemberontakan’ (disebut oleh pemerintah yang ditentang, dalam sejarah mereka sudah tentu mereka adalah pejuang yang Berjaya.) Kedua-dua nya tidak mendapat pengiktirafan  sebagai penguasa oleh Amerika. Pengiktirafan oleh kuasa besar adalah amat penting bagi kewujudan sesebuah Negara dalam planet bumi.

Cuba,  walaupun tidak mendapat pengiktirafan amerika mereka masih boleh berkawan dan diiktiraf oleh Negara-negara yang ofensif dengan amerika spt, Soviet dan Negara-negara yang sefahaman ideology dengan mereka.

Perjuangan Feidel Castro hanya melibatkan semapadan Negara Cuba sahaja, berbanding IS yang melibatkan dua Negara yang iaitu Iraq dan Syiria (Syam- nama asal wilayah sekitar).

Jika sekadar untuk memperolehi kuasa, saya percaya IS sudah Berjaya , sama seperti Taliban yang berkuasa di Afganistan buat sementara waktu. Namun kerana cita-citanya yang lebih jauh iaitu menjadi ‘Khalifah Umat Islam’ menyebabkan mereka dipandang sinis oleh Negara umat Islam sendiri. Dikalangan Umat mungkin boleh menerima Khalifa Islam kerana tiada perlu bebuat apa, hanya mengakui sahaja, namun dari segi politik dan kuasa menyebabkan Negara-negara Umat islam lain tidak akan mengiktiraf kekuasaan Khalifah Islam oleh IS.

Maka disini timbul istilah “Syok sendiri” yang dilemparkan kepada IS oleh penganalisis politik, penganalisis agama atau penganalisis individu. Keadaan dunia yang agak rumit, dikuasai oleh Negara-negara yang seteru dengan umat Islam dan pada masa yang sama bersahabat dengan Negara umat Islam menjadikan ia lebih rumit untuk memberi pengiktirafan kepada IS.

Dari segi politik sudah tentu orang menganggap IS asal dari pemberontak, dari segi agamapun Ulama akan menghukum IS sebagai ‘pemberontak’ kerana kononnya tindak tanduknya ada yang bertentangan dengan Islam, dan yang ditentang adalah orang Islam sendiri. (siapakah yang dimaksudkan orang Islam sendiri, adakah Syiah?). Manakala mujahidin lain yang tidak bersetuju dengan IS ini terus tidak bergabung.

Bagaimana dengan Muaawiyah memperolehi kuasa Khalifah, tidakkan melalui pemberontakan, akhirnya dia di baiah dan diiktiraf sebagai Khalifah umat Islam. Begitu juga Abbasiyah, tidakkah mereka memperolehi kuasa khalifah melalui penentangan terhadap Muaawiyah.

(Kenapa khalifah/ pemerintah yang sedang berkuasa ditentang ?) – Kerana mereka dilihat sudah tidak Islamik, maka perlu ada pemerintahan baru yang lebih Islamik.

Turki Othmaniah diiktiraf sebagai khalifah Islam terakhir, 90 tahun yang lalu. Begitu panjang umat Islam dunia tiada Khalifah Umat, yang ada hanyalah ulil Amri, untuk kawasan-kawasan spt Malaysia, Indonesia, meskipun gelaran pemerintah di panggil Yang diPertuan Agong, Presiden, King atau sebagainya. OIC sepatutnya satu badan yang boleh bertindak sebagai Khalifah Umat, namun mereka hanyalah  Oh.. I.. See.

Langkah IS mengistihar diri sebagai khalifah memberi satu ruang dan nafas baru bagi pencinta system Khalifah. Satu system yang khusus dalam ‘pemerintahan umat’ kerana khalifah akan bertindak sebagai perlaksana Islam is Addin. IS tetap mendapat sokongan dan dokongan dari para mujahid yang sentiasa mahu melihat Islam kembali menguasai dunia. Meskipun mereka tidak mendapat sokongan dari mana-mana ketua Negara Umat Islam, namun pihak mujahid di setiap Negara umat Islam sudah membaiah. Khalifah IS, atau Khalifah Ibrahim.

Sebagai individu Islam hanya akan menjadi ‘pak turut’ sahaja kerana tiada kuasa.

Namun IS pasti akan mendapat tentangan hebat dari Negara Barat, Amerika dan Eropah hanya kerana dia IS. Perang yang berpanjangan akan terus berlaku sebagaimana Taliban yang pada mulanya menang setiap perlawanan dan akhirnya Afganistan kembali kekancah peperangan yang tiada kesudahan.

Ketidakstabilan di Timur Tengah akan memberi kestabilan dan mandiri kepada Israel. Maka dalam jangkaan saya IS akan terus ditentang oleh Iraq, oleh Syiria dan Iran dan mereka sudah tentu akan dibantu oleh amerika dan sekutunya.

Mana IS ketika umat Islam di Pelastin sedang diserang ?.

Inilah soalan dari ‘munafikun” terhadap IS. Mereka tidak menyokong IS tetapi mahukan IS bertindak sebagai Khalifah. Tidakkah itu pelik namanya.

Saya percaya mereka yang telah membaiah Khalifah sedang berjuang di Pelastin sebagai mujahidin, bukan mewakili Negara masing-masing. IS asal dari kumpulan pejuang sudahtentu mereka mempunyai rangkaian diseluruh dunia yang setia kepada IS.

 

 

No comments:

Post a Comment