Tuesday, July 8, 2014

Bandingan Rovolusi Cuba dengan ISIL/ ISIS/ IS

Assalamualaikum wbt

Saya memetik artikel ini untuk dibandingkan dengan ISIL/ISIS/ IS
Kemudian kita akan lihat betapa berat sebelah penilaian yang dibuat oleh orang Islam sendiri apatah lagi kumpulan bukan muslim yang menganggap IS sebagai pengganas. Berbagai aspek yang benar seperti tidak boleh bunuh wanita, orang tua dan kanak-kanak, tidak boleh runtuhkan rumah ibadat agama lain.
 
Membunuh musuh dengan cara 'berani mati' bukan ajaran Islam dan berbagai-bagai perkara yang remeh dibangkitkan bagi menunjukkan tidak menyokong IS, memperlekehkan dengan kata IS 'Syok sendiri" dan berbagai lagi.
 
Kepada orang Islam, saya kemukakan satu soalan, adakah kita hanya berdiam diri setelah melihat saudara kita diseksa dan dibunuh, tak kira oleh sesiapa, baik dibunuh  secara tidak sah oleh orang Islam, Syiah , Nasoro dan Yahudi?
 
Adakah kita akan berkata, tidak boleh lawan kerana mereka juga Islam (rujuk kepada Syiah). Oh.. tak boleh lawan kerana mereka adalah pemerintah yang sah. yang melawan adalah bughah.
 
Teruskan baca petikan ini.
 
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 
Revolusi Cuba (1953-1959) merupakan revolusi yang pergerakan revolusi Pergerakan 26 Julai yang diketuai oleh Fidel Castro dan sekutunya terhadap Presiden Fulgencio Batista. Tujuan revolusi ini adalah untuk menggulingkan rejim Batista. Revolusi ini bermula pada Julai 1953 dan akhirnya berjaya menggulingkan Batista pada 1 Januari 1959. Akhirnya, Castro mengisytiharkan negara sosialis dan bermulanya pemerintahan komunisme di Cuba. Justeru, Amerika Syarikat juga mengenakan sekatan ekonomi terhadap Cuba dan menyebabkan Cuba menjalinkan hubungan diplomatik dengan Kesatuan Soviet.

Hubungan Amerika Syarikat-Cuba semakin tegang apabila krisis peluru berpandu Cuba pada 1962. Revolusi ini juga diikuti oleh Perang Saudara Angola dan Revolusi Nicaragua.

Fulgencio Batista, yang pernah menjawat sebagai Presiden Cuba sebanyak dua kali 1940-1944, menjadi Presiden buat kali kedua pada Mac 1952, setelah merampas kuasa dalam rampasan kuasa tentera dan membatalkan pilihan raya 1952.[1] Batista telah menjadi progresivisme pada penggal pertama[2] dan pada tahun 1950, Batista telah menunjukkan watak diktatornya yang lebih tegas dan agresif.[3]

Pergerakan 26 Julai telah dibentuk pada 26 Julai 1953 apabila Fidel Castro bertemu dengan Che Guevara di Mexico dan mengasaskan perang gerilla di Cuba serta bermulanya Revolusi Cuba. Castro juga menentang Amerika Syarikat yang campur tangan terhadap politik, ekonomi dan banyak lagi yang berkaitan dengan Cuba.

Pemberontakan dan kemenangan


Fidel Castro bersama dengan tenteranya.

Pada 21 Ogos 1958, selepas kekalahan Batista, tentera Castro mula mengaturkan serangan mereka sendiri. Di wilayah Oriente (dalam kawasan wilayah hari ini daripada Santiago de Cuba, Granma, Guantanamo dan Holguin), serangan oleh Fidel Castro, Raúl Castro dan Juan Almeida Bosque diarahkan kepada empat cara. Menurun dari pergunungan dengan senjata baru ditangkap semasa Ofensiva dan diseludup dengan kapal terbang, tentera Castro memenangi satu siri kemenangan awal. Kemenangan Castro utama di Guisa dan berjaya menawan beberapa bandar termasuk Maffo, Contramaestre dan Central Oriente di bawah kawalannya.

Pada 31 Disember 1958, Pertempuran Santa Clara berlaku di mana Batista melarikan diri ke Dominika. Bandar Santa Clara jatuh kepada gabungan tentera pemberontak Che Guevara, Cienfuegos, Direktorat Revolusi (RD) yang diketuai oleh Comandantes Rolando Cubela, Juan ("El Mejicano") Abrahantes, dan William Alexander Morgan. Berita kekalahan ini disebabkan Batista panik. Dia melarikan diri dari Cuba untuk ke Republik Dominika hanya beberapa jam kemudian pada 1 Januari 1959. Comandante William Alexander Morgan, terus berjuang walaupun Batista dan telah menawan bandar Cienfuegos pada 2 Januari.[4]

Castro segera memulakan rundingan untuk mengambil alih Santiago de Cuba. Pada 2 Januari, komander tentera di bandar Kolonel Rubido mengarahkan tenteranya untuk tidak melawan dan kuasa-kuasa Castro mengambil alih bandar. Kuasa-kuasa Guevara dan Cienfuegos memasuki Havana pada kira-kira masa yang sama. Mereka telah bertemu tiada bangkangan dalam perjalanan mereka dari Santa Clara. Castro sendiri tiba di Havana pada 8 Januari selepas kemenangan perarakan panjang. Pilihan awal presiden, Manuel Urrutia Lleó mengambil alih jawatan pada 3 Januari.[5]

 
p/s : saya tidak menyokong komunis dan sosialis. kini negara  Cuba kekal wujud hasil dari rovolusi tersebut. Kenapa ada yang berkata negara Islam IS syok sendiri ?.

No comments:

Post a Comment