Tuesday, May 31, 2011

Selamat Hari Guru - 13

Assalamualaikum wbt

N13 yang taip surat, merekapun bukan ada kepandaian guna computer, maka setting tarikh, rujuk tuan dan sebagainya berterabur dalam muka surat surat rasmi. Bila ditanya kenapa jadi begitu, jawabnya tak pandai, maka guru yang pandai kena buat.
Bukan sekadar disekolah, namun surat dari kementerian juga telah berubah, kerana kerani yang taip surat tap pandai nak setting kedudukan ruj. Tuan dan tarikh. Maka ia terletak di atas alamat penerima, bila ditannya , jawabnya surat dari KPM pun sedemikian. Saya kata itu salah, ikut format yang telah ditetapkan.
Nampak memandai pula Cikgu Lutfi, baru jadi PK dah pandai mengarah. Kalau jadi pengarah, lagi le…

Apa-apa hal, kebanyakan ‘mereka’ menyalahkan computer apabila berlaku kesilapan pada cetakan dan sebagainya, nasib kau le computer, jadi juga tempat dipersalahkan. Satu perkara yang perlu anda tahu mengenai computer ini 1. Garbage ini garbage out. Dan saya tambah kebijaksanaan computer adalah terletak kepada siapa yang menggunakannya, bukan orang yang menciptanya.

Ini cerita cut and paste, perkara awal-awal yang diajar dalam kompueter ialah cut and paste, cara inilah yang membuat anda cekap menggunakan computer. Tapi biasalah “garbage ini garbage out”. Contoh; ketika saya dipanggil temuduga jadi pensyarah Matrikulasi, saya dipanggil temuduga di Kolej Matrikulasi Kedah, Temerloh Pahang. Lebih kurang begitulah alamatnya.

Bagaimana kalau saya tunjukkan surat itu kepada pengarah, dan Tanya soalan, adakah tuan tersilap alamat, atau tuan sains surat tanpa semak dan baca !. mampuih saya tak dapat jadi pensyarah.

Kita mempercayai orang bawah kita, dengan harapan dialah orang ‘harapan” kita, tapi kita cuai untuk menyemak, maka lahirlah surat yang entah ape-ape.
Ini kira ok, bagaimana dengan “cetakan computer tak perlu tandatangan”.


bersambung...

No comments:

Post a Comment