Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru - 10

Assalamualaikum wbt.

Saya tutup episode Bela Rakyat sekolah –sekolah dengan ucapan Selamat Hari Guru. Ucapan ini khas ditujukan kepada semua guru-guru di Malaysia. Semoga masa depan guru-guru di Malaysia terus terbela, terus diperjuangkan, terus dinaikkan gaji dan elaun.
Semoga ada undang-undang yang boleh mempertahan dan membela hak guru. Guru terlalu ‘lembut’ – sesuailah dengan peribadi dan gelarannya – ‘Guru / Cikgu”.
Biar patah hidung di tumbuk pelajar sendiri, namun guru boleh maafkan pelajarnya, biar kena bayar ayam seekor dua kerana merotan berbekas punggung anak murid, guru mampu bersabar dan memaafkan. Biar dihentam sedara-sedara pelajar, namun guru boleh bersabar.

Biar dihentam akhbar-akhbar, namun guru boleh bersabar.

Apa kata kalau guru tidak bersabar ?.

Sudah tentu pelajar dipulaukan, tiada ilmu dicurahkan, tiada kisah sekolah bagai penjara, tiada kisah pelajar bagai syaitan. Maka dunia akan cepat kiamat.
Selamat hari guru, anda cemerlang anda akan bahagia dengan kerja anda, anda malas anda akan sengsara bergelar guru.

Cikgu Lutfi , selamat hari guru, nah 15 kuntum bunga, yang harum baunya. Ada 15 tahun lagi oo..
Cikgu Rozita, selamat hari guru, nah 15 kuntum bunga yang harum baunya. Ada 15 tahun lagi oo..

Namun sepanjang berkhidmat hanya dapat bunga plastic sahaja… eii, boleh terima, bukan senang nak cari bunga ori, namun bukan bunga yang dinanti, kejayaan anda (pelajar) itulah yang diharapkan.

Kalau diberi pilihan, inilah kerja no 1 saya, tiada pilihan lain. Letaklah saya di sekolah mana… sudah tentu saya akan isi borang pindah… tak setahun, tahun kedua saya isi, tak dua tahun tahun ketiga saya isi, yang penting saya tak mahu lama di sesebuah sekolah. Tujuh tahun di satu-satu sekolah amat lama, kerja tak produktif..

Sekian, selamat hari guru.

No comments:

Post a Comment