Monday, May 23, 2011

Selamat Hari Guru - 11

Assalamualaikum wbt.

Saja tulis artikel ini, sekadar melontar idea, kalau kena dan mengena ok, kalau tersasar tak jadi masalah. Sebagai guru, kita fikir kita betul saja, kita pandai saja. Kita tak terfikir ke palajar kita lebih tahu dan ‘terdidik’ pada ‘zaman’ mereka, manakala guru pula terdidik pada zaman dahulu kala.

Tak hairanlah , guru-guru tak pandai dalam beberapa bidang, contoh yang paling afdal ialah ICT. Saya boleh kategorikan diri saya antara yang pandai ICT suatu ketika dahulu, pandai dalam menggunakan perisian sahaja, tetapi kalau nak install, nak operate itu itu, saya tak tahu, tahun-tahun 90 an. Computer guna MS DOS untuk mengoperasikan computer, manakala perisian yang kerap digunakan adalah word , Lotus 123, database.

Dalam banyak-banyak perisian, database yang jarang digunakan. Manakala perisian word adalah yang kerap digunakan oelh guru. Guru nak taip soalan, kali terakhir saya guna pen stensil adalh pada tahun 1996. Dan kali terakhir saya guna printer dot matrik adalah tahun 2003.

Saya mengajar APM iaitu asas pemperosesan maklumat di SMT, jadi bab-bab guna perisian kira boleh tahan juga pada ketika itu.

Kini telah 15 tahun, perisian telah berubah menjadi semakin canggih, nak guna Microsoft word 2007 pun tak berapa pandai, sebab sebelum ini selalu guna words 2003.
Seorang kawan saya tabik spring kepada saya apabila saya mengira kadar faedah, kadar bayaran balik dan baki hutang menggunakan Lotus 123, ianya macam ecxell sekarang ini. Kiraan tersebut saya buat pada tahun 1995.

Namun hari ini saya agak ketinggalan menggunakan perisian, yang kerap digunakan hanyalah words sahaja, manakala excel. Lupa begitu sahaja.

bersambung..

No comments:

Post a Comment