Friday, May 6, 2011

Selamat Hari Guru - 7

Assalamualaikum wbt.

Sekolah agama rakyat. Cakap pun tak guna, sekolah ini sebagai cikgu DG, anda tidak layak untuk bertugas disekolah ini, kecuali atas arahan Menteri Pelajaran dengan kuasa-kuasa khas mengarahkan anda member khidmat disini, gaji dibayar oleh kerajaan Malaysia (bukan kerajaan BN, harap paham bebenor)

Ada juga sekolah dalam kategori ini yang capai piawaian macam sekolah SMK dan banyaknya hidup segan mati tak mahu. SAR diserang hebat oleh kerajaan Malysia di bawah BN suatu ketika dahulu, yang tewas terpaksa bernaung sebagai sekolah bantuan kerajaan, ada juga diambil alih oleh kerajaan negeri (Majlis Agama Negeri) seperti Maktab Mahmud mengambil alih beberapa sekolah di semua daerah di negeri Kedah.

Yang tak diambil alih terus mempertahankan sukatan pelajaranya, ada yang guna sukatan Negara mesir, ada yang terpaksa ambil SPM secara sendirian untuk membolehkan kerja dengan kerajaan di Malaysia. Kakak dan dua orang adik saya belajar disekolah jenis ini. Dan saya pun hamper menjadi guru disekolah jenis ini demi untuk khidmat kepada Agama.

bersambung..

No comments:

Post a Comment