Tuesday, May 31, 2011

Selamat Hari Guru - 12

Assalamualaikum wbt

Ramai dikalangan pengetua serta penolong kanan/ HEM agak kekok menggunakan computer, maka saya antara yang pandai waktu itu boleh le tunjuk ex, dapat le minum and makan free, kerana dihargai oleh rakan-rakan yang kita tolong.

Pengiraan markah prestasi, pengiraan ABM, pengiraan Borang M, markah Ko kurikulum, maklumat disiplin dan sebagainya menggunakan computer, senang kerja, tapi susah bagi guru-guru generasi lama. Saya dalam kategori guru tak lama dan tak baru. Dan saya akui dari hari kehari, kepandaian kita dalam computer menjadi semakin mengurang, kerana kita rasa tak perlu apabila umur sudah tua.

Maka ramai dikalangan pengetua yang tidak mahu menambah ilmu computer. Buat apa nak tambah kerana hamper pencen. Lagi pun cikgu-cikgu It yang bantu.

Kebanyakan sekolah mencipta laman web masing, dan banyak juga yang tak update. Guru IT sibuk, sampai kerajaan wujudkan jawatan Guru Data, Guru Bestari dan lain-lain lantikan dalaman yang bertujuan untuk mneyelesaikan masalah penyediaan laporan entah ape-ape yang diminta oleh PPD, JPN dan lain-lain organisasi yang menyibuk.
Maka gurupun bertambah kerja, kajian beban tugas guru yang tak pernah siap-siap. Dulu saya sudah komen dan betullah seperti saya kata, tunggu YB Dr Mohd Fuad jadi Menteri Pendidikan/ Pelajaran baru dibuat semula. Menteri pun sibuk macam guru juga.
Kursus-kursus berkaitan computer giat dijalankan kepada guru, namun hanya guru-guru terpilih sahaja yang boleh dapat ilmu baru ini. (baru pada ketika itu) guru-guru yang fresh, tak berapa jadi masalah kerana pandai computer dan pandai juga beritahu kata tak pandai kerana takut disuruh jadi guru data, guru ICT dan lain-lain guru yang berkaitan menmggunakan computer.

bersambung...

No comments:

Post a Comment