Monday, May 2, 2011

Selamat Hari Guru - 6

Assalamualaikum wbt.

Sekolah Agama bantuan Kerajaan.

Dulu saya amat kesian dengan sekolah jenis ini, bila kerajaan ambil alih, barulah berjiwa sedikit sekolah ini, kalau tidak, mati tak mahu, hidup segan. Dapat macam-macam peralatan sampai tak ada tempat nak letak dan tak ada pelajar nak guna dan tak ada cikgu yang tahu guna.

Pelajar-pelajar yang dihantar oleh ibubapa ke sekolah jenis ini adalah pelajar yang lemah IQ, tak dinafikan yang IQ tinggi disekolah ini pun ramai. Tapi senang cerita matematik SPM lingkup, mau ke tak lingkup tak ada cikgu yang nak mengajar disini, masa tak ada kerja boleh le cikgu sandaran yang mengajar Lillah hi taaala. Bila dah dapat KPLI, apa boleh buat, kerjaya diutamakan , tinggallah bebudak bagai anak ayam kematian ibunya.

Pengambilalihan ini dari satu sudut adalah baik, namun system ‘kepondokan’ sekolah ini akan terhapus begitu sahaja, apabila carta akademik hendak di tingkatkan. Matlamat penubuhan asal oleh pengasas sekolah akan habis begitu sahaja, tambahan lagi anak-anak pengasas yang menerajui tidak melaksanakan amanat bapanya, dan akan terus habis begitu sahaja, bila pengetuanya diisi oleh orang luar.

Atas dasar sayangkan agama saya merelakan diri jika diarahkan kesekolah sebegini.

Bersambung…

No comments:

Post a Comment