Monday, June 28, 2010

UPSR dan PMR

RAMAI LAGI YANG AKAN BUTA HURUF DI ZAMAN MILINIUM DAN ICT

Assalamualaikum wbt.

Berikut ini adalah artikel hjlutfi-blogspot berkaitan cadangan hendak memansuhkan UPSR dan PMR, seperti biasa, apabila di beri respon oleh rakyat, mereka akan kata ini baru cadangan, tetapi selalunya , tunggu lama sikit mereka akan laksanakan.

Kenapa perlu hapus UPSR ?.

(Respon seloroh guru tusyen, tak ada chance nak buat tusyen.) , Ini tak berapa duit yang dapat, walau ada yang dapat beribu-ribu.

Dulu ada peperiksaan penilaian darjah lima, kemudian dijadikan penilaian darjah 6 (UPSR), setiap penilaian ini adalah proses tapisan pelajar, yang lambat terima pelajaran (bukan tidak pandai Cuma lambat faham) dapat dikenalpasti setiap kali penilaian di buat. Post mortem dilaksanakan bagi mengenalpasti siapa yang belum capai kompentesi membaca, menulis dan mengira.

Dari situ kita boleh mengambil langkah pemulihan kepada pelajar yang belum boleh membaca, menulis dan mengira. Jika UPSR dimansuhkan, adakah anda jamin semua pelajar yang tak tahu membaca, menulis dan mengira diberi perhatian, saya bimbang semasa hendak emngambil peperriksaan SPM baru Pengarah tahu ada sekian banyak murid yang tak tahun membaca dan mengira hatta menulis. Sekarang ini ramai lepasan PMR yang menulis nama sendiri terpaksa melihat contoh di Kad pengenalan. Kami mengadakan temuduga untuk mengambil pelajar SKM (sijil kemahiran Malaysia), yang datang interview adalah pelajar lepasan PMR, Masya Allah – ramai yang tak tahu menulis , walaupun lepas PMR, siapa yang punya angkara sehingga pelajar ini tidak tahu menulis, (jangan tidak percaya hakikat ini) .

Jika UPSR tiada, guru tak perlu memberi penekanan ketika mengajar (kami guru akan tetap mengajar mengikut kontrak/ sukatan dan masa yang ditetapkan ditambah dengan ikhlas), pelajar tak perlu belajar kerana tiada peperiksaan, buat apa belajar bukan nak periksa.

Peperiksaanlah yang membantu kita tekun dalam pelajaran dan ingin tahu dalam pelajaran tertentu. Tanpa peperiksaan siapapun tidak mahu belajar kecuali bab agama. Bab agama tidak termasuk dalam kes ini, kerana bab agama tetap kena belajar walau tiada peperiksaan.

Saya tiada kesempatan mencari data bilangan pelajar yang tidak tahu membaca, menulis dan mengira, tapi saya yakin ramai yang tidak dapat berbuat demikian, Jabatan Pedidikan Teknikal pernah membuat program sekolah angkat bagi mengatasi masalah tidak dapat 3m di sekolah rendah, bermakna mereka ada data yang ramai tak dapat 3m disekolah rendah.

Tapisan UPSR akan dilepasi oleh mereka yang tk dapat 3M, dan bilangannya akan bertambah, ditambah pula dengan desakan sosio- ekonomi masyarakat berpendapatan cukup makan, tak kerja tak makan, kais pagi makan pagi kais petang makan petang,

Bapa terpasa meminta anak menolong menoreh dikebun untuk menjana ekonomi keluarga, bapa akan surur anak ke laut untuk menjana ekonomi keluarga, bapa akan suru akan ke bendang utntuk menjana ekonomi keluarga, apa akan suruh anak kutip botol, tin dan besi juga untuk menjana ekonomi keluarga. Kenapa bapa suruh anak pergi bekerja tak suru pergi sekolah, kerana disekolah tak ada peperiksaan, nanti nak periksa baru pergi sekolah.

Bapa, bukan tiada peperiksaan, ada penilaian berasaskan sekolah yang mana setiap masa murid diuji dan dinilai, tidak datang hari ini besok boleh buat kerana yang menilai adalah guru, guru mana yang mahu pelajarnya gagal ?, tak tahu menulis dan tak tahu mengira pun akan diberi lulus oleh guru kerana guru sentiasa berfikiran positif bagi menjamin masa depan pelajarnya. Penilaian berasas sekolah, boleh dilaksanakan, namun adakah telah ada kajian tulus ikhlas yang mengatakan penilaian sebegini berjaya dilaksanakan di peringkat sekolah.

Diringkaskan , guru akan disuruh bawa pelajar buat lawatan sambil belajar ketika waktu persekolahan (pekeliling mengenai ini pun ada sekarang ini), kerana buat apa nak sibut pelajar bukan nak ambil periksa, semasa lawatan pun boleh buat penilaian, lawatan juga adalah proses P&P. Setahun akan habis begitu sahaja, pelajar naik kelas dengan otak yang kosong.

Begitulah sehingga pelajar akan menduduki SPM semasa tingkatan 5, waktu inil barulah guru tingkatan lima akan sibuk mengetuk ka rat – karat di otak pelajar yang dibiarkan berkumpul selama 16 tahun. Barulah dikenalpasti pelajar A yang tak tahu membaca, pelajar B yang tak tahu menulis, pelajar C yang hanya pandai facebook. Adakah setahun di tingkatan 5 cukup mengikis karat-karat yang bertapuk 16 tahun ?

Begitulah pelajar dinegara maju (2020) mengikut acuan sendiri, Diringkaskan lagi... Saya tidak bersetuju UPSR, PMR, SPM , STPM di hapuskan,

Penilaian berterusan boleh dibuat untuk sukatan-sukatan amali. Fakta, teori, teorem, jalan kira, kaedah, tetap perlu diuji dalam peperiksaan.

Sekian, wallah hu aqlam

No comments:

Post a Comment