Sunday, June 20, 2010

Selamat Hari Bapa

Assalamualaikum wbt.

Selamat Hari Bapa - didiklah anak-anak mengikut kesesuaian zamannya, bukan kesesuaian zaman bapa. Kesesuaian zaman anak- anak, adakah perlu anak-anak diberi lap top, PS, set karaoke, motor, hand phone. Kata saya, kalau ada duit bagi saja apa yang diminta oleh anak- anak, tetapi... ada tapi..

Sudah kah anda tanam dalam jiwa anak-anak iman dan takwa ?, sudahkan anda tanam dalam jiwa anak-anak halal dan haram ?, adakah anda tanam dalam jiwa anak-anak sejarah bangda dan sejarah islam, kalau semua itu belum, lebih baik anda didik anak-anak mengikut cara anda didik oleh bapa anda.

Kenapa pula, tadi kata didik anak-anak ikut cara zaman-anak - anak bukan zaman bapa.

Kerana, 1. anak tanpa tahu halal dan haram akan ingat yang haram hanya babi dan anjing, menonton aurat bukan muhrim, pergaulan bebas yang ditontonkan dalam tv dan sebabagainya yang maksiat akan dianggap tak apa oleh anak-anak kerana watak yang di lakonkan di tv akan mempengaruhi anak-anak. anak malah bapa sendiri tidak tahu rasuah itu haram, ponteng kerja (layari internet ditempat kerja itu syubahat dan membawa ke haram, menerima buah limau masa raya cina, haram, bocor maklumat, haram).

2. Biar anak bodoh tak tahu PS, games, karaoke, ini lebih baik dari mereka tinggalkan sembahyang. Suruh anak keluar main diluar, lari di padang/ bendang, panjat pokok, lastik burung - jangan bagi kena, kena jadi zalim pula terhadap makhluk, ajar bertumbuk, kalau pandai gusti ajar gusti, ajar tomoi, ajar silat, ajar tae kwan do, ajar kung fu, main pedang, memanah, naik kerbau (ganti kuda) adalah lebih baik kerana , kurang dan hampir tiada haram. berbanding karaoke, games dan lain-lain permainan moden. Depa balas kata karaoke tak haram, games tak haram pula..,
soalan saya, adakah klip video karaoke semua wanita memakai kain telekung ?, aadakah hero tak tangkap feeling ?

3. Saya tidak menyekat pembangunan minda anak-anak, cuma mengawal dengan kaedah lama
yang haram tetap haram, matlamat tak boleh halalkan cara.

Mengenang waktu zaman dididik bapa (1968 - 2010)

1. Anok - sejenis kenderaan yang ditarik oleh kerbau, kerbau faham b ahasa kerbau yang dituturkan oleh manusia, chah , sod, nuu, dan lain-lain yang saya lupa, naik anok ada risiko terkena air kencing kerbau, selalunya kerbau akan kencing mungkin keletihan, dan berak, mungkin juga keletihan. yang kita dok syok suruh dia tarik.
Nak suru kerbau jalan tak perlu rotan, sebut pelan-pelan saja, cara psikologi pun boleh, senang saja kerbau jalan.

2. Surau/ masjid - tak tahulah kawan-kawan yang lain dibawa ke masjid atau tidak oleh ibubapa mereka, saya kerap dibawa kemasjid dan disuruh duduk dengan tertib , tak boleh berkawan dan bermain dalam masjid, luar masjid, kesannya sekarang saya suka pilih saf hadapan dan tak bersembang di balai lentang.

3. Kenduri - selalu saya makan atas balai dengan bapa saya, bukan makan di perdu pisang tanpa adap dan beradap, kesannya perbualan dan sopan santun kita lebih baik.

4. Bola - minta maaf, sampai sekarang saya tak ada minat bola, sekadar main sikit, tanya nama pemain, sorry tak kenai. tambah pemain luar negara, mereka pencetus ketidakamanan kepada keluarga, tidak harmoni rumah tangga. Tak perlu saya buktikan, awak fikir sendiri. Syukur saya tidak minat bola, kalau tidak saya sudah syubahat dengan penjudi-penjudi, bookie-bookie. "kalau anda sanggup tengok bola berjam-jam , sanggup kah anda tahajud 2 rakaat, taubat 2 rakaat, hajat 2 rakaat, hajat lagi 2 rakaat, tasbih 4 rakaat, witir 3 rakaat ?., kalau diberi pilihan saya akan pilih yang rakaat-rakaat bukan yang bergolek. Saya tak 'dibenarkan' main bola bersama kawan-kawan kerana mereka main sampai mahgrib.

5. Cepew - (muncung topi yang tak ada cover kepala) pakaian yang menyerupai yahudi, saya pernah beli benda ini, akhirnya ayah saya buang dalam sungai choras sahaja, kerana menyerupai yahudi. sekarang nak pakai topi pun rasa tak selesa, lilit serban lagi ok pa . , logo ford dikereta saya rasa macam nak korek buang saja mengenangkan Amarika sekutu yahudi. TESCO, GIANT memang dari dulu saya tak masuk, menegangkan mereka menyekat pembangunan ekonomi masayarakat Melayu Islam.Mengkuburkan perniagaan yang menjadi 9/10 pintu rezeki orang Islam. KFC - 3 tahun terakhir saya sudah tak pergi. Filem amerika - ini masih celaka kepada saya, kerana dia masih boleh mempengaruhi saya. tapi wayang di pawagam seumur hidup saya baru 3 kali masuk pawagam.

tuan/puan - didik anak mengikut zaman mereka tapi pastikan dahulu seperti yang saya katakan tadi.

Sekian.

No comments:

Post a Comment