Tuesday, June 1, 2010

PRS - Mencari Qari Senja - 7

Program realiti sendiri – Mencari Qari Senja – 7
Dicatat pada : 25/5/10
Pencarian Qari Senja masuk hari ketujuh, Ahad 18 April 2010. Minggu Ketiga.

HL : Assalamualaikum wbt
PRS: Waalaikumussalam wbt.
HL : He.. he.. hari ini ana dapat beri salam dulu, Rasulullah adalah orang yang sentiasa memberi salam dahulu berbanding sahabat, sehingga dalam riwayat ada menceritakan sahabat bersembunyi menunggu Rasulullah melintasinya, kemudian memberi salam mendahului rasulullah. Dan ada yang berjaya. ( ana rasa Rasulullah tahu, yang sahabat sedang tunggu nak ucap salam dahului baginda, tapi baginda kasi can kepada sahabat, kerana kesungguhan sahabat tersebut yang mengharap ucapan salam dari baginda.)

PRS : Kuliah Maghrib macam mana ?
HL : Malam ini ustaz syarah kitab Muhimmah m/s 65. berkaitan Isteri. Isteri apabila duduk didalam rumah, ia lebih hamper dengan rahmat Allah. Panjang le ulasan Ust Halim, antaranya isteri tak boleh berhias lebih-lebih apabila keluar rumah, berhias lebih-lebih semasa dalam rumah. Jangan banyak bertandang kerumah orang, jangan banyak berkata-kata dengan orang sekampung dan banyak lagi.

Ada satu lawak ust. Dia kata isteri kena berhias dirumah, ini asyik bau bawang sahaja. Hadirin ketawa, ana tidak ketawa, kerana, macam mana tak bau bawang, asyik nak memasak sahaja, nak layan suami dengan makanan, ana punya stail, tak bagi isteri masak sedap-sedap, masak ala kadar sahaja, tak le asyik bau bawang sahaja, dan tak le ana makan over dos.

PRS : Tn Hj, tadi saya dengar ustaz kata bacaan Tn Hj bertambah baik, bagus le ada
peningkatan.
HL : Alhamdulillah, ana rasa gembira, Izhar mutlak mudah nak ingat berbanding nak kena ingat huruf Qamariah. Alif, ba, ta pun kita sebut tak tersusun, ini nak hafal huruf qamariayah.

No comments:

Post a Comment