Wednesday, June 5, 2013

Melayu di diskriminasikan (Graduan Melayu ) - 1


Assalamualaikum wbt.



Hari ini baru utusan berani mengeluarkan berita sedemikian kerana ada hasil kajian. Masalah diskriminasi ini telah berlaku sejak sekian lama sejak masyarakat cina menjadi tauke di Negara Persekutuan Tanah Melayu kemudian ditukar ke Malaysia.



Hari ini mereka berani untuk mengeluarkan kata-kata tersebut setelah PRU 13, bermula dengan tsunami cina, dijadikan asas untuk mengeluarkan banyak lagi (itupun kalau berani) “kata-kata membela” yang selama ini dipendam kerana “toleransi berat sebelah” dan kerana dapat habuan dan penajaan sebelum pilihan raya.



Sekian lama para engineer, juruteknik, supevisor, pengurus dan pekerja Melayu didiskriminasi dalam syarikat cina Malaysia, cina Taiwan, cina hongkong, cina China dan cina-cina yang lain, bekerja diperah keringat secukup-cukupnya, last sekali bila engineer Melayu dah menyampah dan letak jawatan, senanglah mereka mengambil suku mereka masuk.



Nak salah siapa hal begini boleh berlaku ?



1. Nak salah Melayu sebab tak kompetetif dalam persaingan kerja.

2, Nak salahkan Melayu sebab terpaksa minta kerja dengan Cina. Dah lama dok menyanyi anak kecil main api, 55 tahun memerintah, berapa kilang Melayu boleh beri pekerjaan kepada warga Malaysia yang Melayu.

3. Nak salahkan kerajaan Malaysia.



Kerajaan patut disalahkan dalam hal ini, kerajaan mempunyai kuasa untuk menentukan peraturan dan undang – undang, Keturunan cina perlu di ajar untuk menghormati bangsa Melayu yang selama ini banyak berlembut dan beri muka kepada bangsa lain sehingga bangsa Melayu sendiri tak dapat menetapkan apa-apa, hatta barang niaga sendiri, harga ditentukan oleh pembeli cina.



Pendidikan satu sekolah kebangsaan perlu dilaksanakan, sekolah jenis kebangsaan hendaklah dihentikan demi untuk perpaduan warganegara. (tapi bagai mana nak buat sekolah satu aliran, Timbalan Menteri Pelajaran adalah Cina dan India.- tambahan menteri pula jenis tak berapa cerdik) lebih diplomasi , celah tu pula kawan dengan Cina, habis cerita.



“tsunami Cina boleh dijadikan asas mengerakkan sesuatu aktiviti, program yang boleh mengembalikan martabat Melayu yang perlu dihormati dan didahulukan dalam segala kepentingan, (namun Melayu didahulukan untuk dikerjakan oleh Ketuanan Melayu, cuba check tanah sapa mudah dibeli oleh kerajaan Melayu), rumah ibadat siapa mudah dirobohkan oleh ketuanan Melayu.



Tsunami Cina – istilah nak tunjukkan Cina Malaysia sudah belot , sudah melampau, sudah tak hormat Melayu. Guna lah peluang ini untuk buat sekolah satu aliran (aliran kebangsaan), nak keras lagi buat cara Indonesia, tapi macam mana nak buat macam Indonesia, menteri Melayu sendiri tak guna bahasa Melayu, bila orang interbiu asyik cakap om putih saja. Menteri Cina kerajaan Malaysia guna bahasa Cina, langsung tak dak intigriti dalam menjaga “Negara Malaysia”



Kita tak perlu asimilasi, Cina jadi melayu, India jadi Melayu, Pakistan jadi Melayu, Bangla jadi Melayu. Cukup dengan kita menerima pendidikan satu aliran, mengenali siapa yang patut dihormati, siapa yang patut didahulukan.



4. Nak salahkan sifat Tamak orang Cina



Bukan cina saja yang tamak, Melayu juga tamak, tapi cina Malaysia lebih tamak. Semua dia nak konker, ekonomi dia nak konker, tanah dia nak konker, sebab tu tanah untuk Felda dah tak ada, kerana menteri takut nak bagi kepada Melayu. Takut Melayu lawan UMNO. Kait kut mana , tanah felda dengan Cina , Awak fikirlah sendiri



Cina minta persaingan bebas atau “persaingan sihat – konon”. Macam mana kata persaingan sihat jika keupayaan ekonomi mereka jauh meninggalkan Melayu. Tapi Pakistan karpet boleh juga survive. Survive sebab carpet bukan dari Cina. Kedai makan tomyam Petani boleh juga survive, sebab tak guna barang cina.



5. Nak salah bodohnya orang Melayu dari pecacai sampai ke pemimpin.



Bila sebut bodoh semua orang akan marah. Jadi jangan sebut…







No comments:

Post a Comment