Wednesday, June 5, 2013

Melayu di diskriminasi (peniaga Melayu - Pekan Rabu) - 4

Assalamualaikum wbt.

Saya tidak berani untuk membuat kesimpulan bahawa sikap Melayu antara punca Melayu di diskriminasi dalam segala hal. Di diskriminasi oleh bangsa sendiri kerana sang pendiskriminasi takut dia dikata rasis apa bila mengutamakan bangsa sendiri.

Di diskriminasi oleh bangsa Cina, kerana memang sikap cina tamak dan mengutamakan kongsi masing-masing. dan yang pelik mereka tak dianggap rasis apabila mengutamakan bangsa mereka sendiri.

Pernah dengar Pekan Rabu di Alor Setar ?.  Satu model tempat berniaga orang Melayu yang popular di Malaysia, ex PM Tun M pun pernah berniaga di situ, bapa mentua aku pun pernah berniaga disitu. Sekarang ni pekan Rabu ada di negeri-negeri lain, bukan Francais tapi ambil semangat, (idea Tun M le ni).

Baru -baru ini Pengurusan Pekan Rabu, sebuah koperasi nak modifiet Bangunan Pekan Rabu, nak bagi cantik lagi.

Pada pendapat saya, buat apa le nak ubah suai, biarkan dengan keadaan tersebut, pengunjung tetap datang. Himpun duit cari tapak baru, beri lebih ramai peluang kepada Melayu berniaga. nak tunjunk kata tak rasis, atau melayu tak diskriminasi bagi 10 lot kat orang Cina ( ada berani ?) macam UiTM bagi 10 peratus koata pelajar bukan bumi, Kolej Matrikulasi bagi 10 % , STAR ada bagi, universiti MIC ada bagi ?

Kerajaan negeri bagi lah tapak ditengah bandaraya Alor Setar dengan harga rendah, jangan asyik nak jual kepada pemaju Cina saja. Wujudkan satu tempat Melayu dapat berniaga dengan sayarat barang yang diniaga bukan dari Cina, kalau dari Cina, tak bebas, sekejab saja dimain oleh Cina tutup kedai.

Lokasi Pekan Rabu dilaluan utama, berhampiran Stesen bas Alor Setar suatu ketika dahulu memudahkan pengunjung, lokasi bangunan sebuah lagi cari lah yang dekat-dekat stesen bas juga, jangan humban di tempat yang susah orang nak k Pergi seperti kompleks peruda.

Kalau betul pemimpin Melayu tidak mendiskriminasi peniaga Melayu, saya pasti akan terbina sebuah lagi kompleks perniagaan seumpama PEKAN RABU ALOR SETAR dalam bandaraya Alor Setar. tapi kalau pemimpin Kedah sekarang takut dikata rasis dia akan mendiskriminasi bangasa Melayu sendiri. (ada berani Mukriz ? ), bukan setakan nak bawa pelancong saja mai Kedah.

No comments:

Post a Comment