Friday, September 9, 2011

Mat Indera - 2




Sudah sekian lama tertanam dalam otak, hati, jantung, saluran darah bahawa penjajah british adalah baik manakala penjajah jepun adalah jahat, jadi tak hairanlah sesiapa yang kerja dengan jepun waktu itu di kata sebagai tali barut Jepun, tidak kepada yang bekerja dengan British, apa salahnya mereka itu kan penjajah, jadi sesiapa yang pernah kerja dengan penjajah Brituh juga perlu disebut TALI BARUT BRITISH.


Mampuih aku kena marah dengan geng, geng yang hingga kini jadi tali barut British. Itulah minda bangsa kita (MELAYU) yang setia bertuankan dan berkiblatkan England dan Queen E .

Entahlah apa yang nak dibangga sangat, dengan bekas penjajah itu.

Sebelum merdeka, Polis ke , Askar ke semua bekerja untuk British mempertahankan kedualatan tanah jajahan British (Tanah Melayu), taat setia bukan kepada As Sultan sebaliknya taat setia diberikan kepada Aq Queen.

Yang membenci penjajah selalunya orang Melayu Islam yang mengaji Agama, benci kepada penjajah yang beragama Kristian. Orang kurang mengaji agama juga benci penjajah atas semangat Nasionalis.

Apa saja bentuk serangan, sebotaj yang dilakukan adalah untuk melemahkan Inggeris penjajah. Kalau ada tali barut yang kerja dengan penjajah waktu itu terkena kesan, apa boleh buat. Tak payah lah nak rasa tersinggung dan tak mahu maafkan orang tu, tak mahu maafkan orang ni.

Sepatutnya kita rasa malu kerana bapa, nenek dan saudara mara kita yang sekongkol dengan penjajah ni, yang jadi tali barut Jepun dan Tali barut Inggeris. Dengan alasan mempertahankan kedualatan Negara konon.


Selepas merdeka, wajar kita salahkan pemberontak- pemberontak yang menganggu ketenteraman Negara. Wajar kita marah komunis, memang fakta menunjukkan komunis buat kacau merata tempat. Wajar.

Kes sebelum merdaka. Jadikan pengalaman sahaja, dah jadi bahan sejarah.

No comments:

Post a Comment