Monday, June 13, 2011

Selamat Hari Guru - 15

Assalamualaikum wbt.

Saya pernah komen semasa suatu sambutan hari guru peringkat daerah di suatu negeri, kenapa guru tiada jati diri sendiri. Semasa sambutan hari guru, kita hendak beberapa guru atau pelajar mengenakan uniform polis, kadet dan sebagainya.
Tuan ini sambutan hari guru bukan sambutan hari pengakap, hari polis hari askar, jadi kita jangan tonjolkan imej polis, askar yang memang sudah ada hari mereka dan disambut dengan lebih gah dari kira,

Maka jawapan tuan, sudah tentu mematahkan bantahan saya, kerana tuan hendak mempertahankan ideanya. Jadi mana jati diri guru, apakah identity guru yang boleh dipamerkan supaya dikenali sebagai Guru Malaysia,( maka saya tambah Guru 1 Malaysia).

Adakah guru perlu uniform tertentu untuk menunjukan bahawan itu adalah guru, dapatlah dibezakan dengan posmen, askar, doctor dan sebagainya. Adakah guru Malaysia perlukan satu uniform yang seragam untuk satu Malaysia.

Guru ingin membentuk jati diri dan identity masing-masing, maka dengan itu guru pun mereka baju korperat yang macam-macam fesyen. Tak ubah seperti uniform-uniform pemandu bas. Lalu menunjukkan ketidak seragaman hati.

Tapi diberi juga alas an oleh mereka yang member idea, bahawa itu adalah perbezaan dan lambang identity sekolah masing-masing. Menang juga mereka yang beri idea.
Guru sukar untuk bersatu kerana pendapatan kini membuat mereka boleh ‘hidup’ tanpa perlu bersatu.

Siapa yang harus ambil tanggungjawab menyatukan guru, adakah NUTP atau mana-mana persatuan, atau KPM yang mengarakan bahawa pada hari tertentu guru pakai uniform yang seragam. Ambil satu hari iaitu hari Isnin, guru seluruh Malaysia pakai uniform Guru. Hari lain tak payah. Saya tak suka beruniform, bia budak sekolah je yang beruniform.

Bukan uniform unit beruniform, jika itu maka nampaklah, disekolah ada Polis, ada askar, ada bomba , ada briget peladang, dan macam-macam lagi. He..


bersambung..

No comments:

Post a Comment