Tuesday, June 7, 2011

Selamat Hari Guru - 14

Assalamualaikum wbt.

Adalah lebih baik idea kita tidak diterima , dari diterima tetapi gagal dilaksanakan , atau perlaksanaan membebankan guru dan semua orang. Saya suka member idea yang ringkas untuk dilaksanakan supaya guru-guru yang hendak laksanakan rasa senang hati, pun begitu ada juga guru yang akan kata sukar dilaksanakan, atau membebankan.

Guru , kalau boleh nak mengajar sahaja, saya amat sakit hati, jika guru muda yang menolak itu-ini kerja yang diberikan, dengan alas an tak tahu, tak pernah buat dan lain-lain alas an seperti anak-anak. Sakit hati tadi tak le sampai tahap pantang.
Tugas guru memang mencabar, kalau takut cabaran jangan jadi cikgu, tapi dah terjadi cikgu, kenalah buat kerjaa-kerja yang beban. Kalau nak mengajar sahaja, jadilah guru tusyen, mengajar sahaja, dan terima yuran pelajar.

Kadang tu macam sudah ada orang yang mengajar kepada guru-guru supaya menolak kerja-kerja tertentu. Kadang guru baru rasa macam dibuli, lalu sebagai tindakbalas, menolak itu dan ini.

Tiada kerja yang senang didunia ini, hatta nak makan pun kena usaha angkat tangan dan suapkan kemulut. Yakinlah wahai guru baru dan lama, seminit dua yang diberikan dengan ikhlas akan lebih berkat dari berjam-jam kerja dengan emosi yang tak ikhlas.


bersambung...

No comments:

Post a Comment