Saturday, June 18, 2011

Pilihanraya Masjid



Gambar Hiasan

Assalamualaikum wbt.

Dengar kata proses pemilihan AJK Mesjid cara pilihanraya (paling demokrasi) telah di batalkan. Jadi kembalilah kepada cara angkat tangan. Pilihlah waktu lepas subuh buat mesyuarat supaya yang betul-betul datang Mesjid saja terpilih jadi AJK Masjid.

Al maklumlah waktu subuh berapa sangat orang yang sempat pergi Masjid (termasuk le penulis blog ini)

Pemilihan yang tak sistematik, tidak menyeluruh, dihadiri oleh beberapa kerat sahaja, tak taupun kata mereka juga layak mengundi dalam pemilihan tersebut anta factor pemilihan ini tak glemer. Pengerusi Mesjidpun orang tak kenal,

Bailklah satu pengalaman dalam pemilihan ini. Pasukan Songkok tinggi dan gerombolan (pinjam istilah beberapa bloger) apabila ada pilihanraya ini cepet-cepat datang, sebab mereka nak naikan kawan mereka yang sama geng dengan mereka, pada hal si kawan pun bukan alim saangat, dicadangkan sebagai ajk tertentu kerana itu orang mereka.

Jawatan walau AJK amat penting bagi gerombolan dan songkok tinggi, apa tidaknya, nampak macam kecil, tapi dalam politik kampong ini adalah besar. Mereka akan hantar seseorang yang berani bedal cakap walau depan tok imam tanpa rasa hormat kepada imam dengan cadangan yang bangang-bangang (logic akal saja)

Maklumlah waktu Ustaz baca kitab bukan nak datang, waktu pemilihan baru nak datang. Dan akahirnya mereka berjaya menguasai masjid. Maka masjid kembali kosong, tak diimarahkan.

Mereka ini macam dah diajar oleh seseorang supaya cakap macam tu, dan seolah-olah “jihad’ pada hari itu jika dapat tawan masjid tertentu. Orang lebai putih pun mengalah demi keamanan dan kesejahteraan kampong, yang dok mai masjidpun orang lebai putih ni le. Orang songkok tingggi dan gerombolan, waktu maghrib dok main futsal lagi.

Pun begitu, orang lebai putih tak berapa kisah, sebab bersangka baik. Ana tak kisah siapa jadi Imam dan AJK, buat lah sesuatu untuk mengimarakkan masjid, jangan jadikan masjid untuk iklan aktiviti politik, jaga hati kawan lain supaya tak tersinggung.

Sekian, jom pi masjid. Susah sangat, maghrib dan Isyak pun jadilah.

No comments:

Post a Comment