Sunday, September 26, 2010

PERTANIAN ADALAH SATU PERNIAGAAN

Assalamualaikum wbt.

Artikel ini sambungan artikal Adakah Melayu Bangsa Peniaga ? yang saya post pada 22 Sept 2010.

Untuk menyedapkan hati Bangsa Melayu yang tidak menjadi bangsa peniaga, kita salahkan penjajah yang sentiasa menekan bangsa pribumi kerana konon-kononnya jika ekonomi bangsa Melayu kuat, mereka akan menentang dan ada modal untuk membeli meriam, atau ada kuasa untuk membangkitkan isu diperingkat antarabangsa.

Maka kita terima yang kita dijajah yang menyebabkan kita tak dapat menjalankan perniagaan. Sekaran sudak 53 tahaun merdeka ekuti 30% tak dapat dicapai.

99 % punca rezeki adalah datang dari perniagaan. Macam mana nak kaitkan orang Melayu adalah bangsa peniaga, kerana rata-rata orang Melayu bekerja di sektor pertanian. Maka mudah saja untuk menjadikan Melayu bangsa Peniaga. Umumkan bahawa “Pertanian adalah suatu perniagaan”.

Nah sekarang saya buktikan bahawa Melayu adalah bangsa Peniaga. Bukan hai ini tapi sejak dulu kini dan selamanya.

Cis karut !!!.


Berbalik kepada Melayu adalah bangsa Pengurus, pengurus peringkat pembuat dasar yang telah ubah Melayu adalah peniaga dengan menanam kedalam jiwa orang termasuk orang bukan Melayu bahawa pertanian adalah perniagaa.

Benarkah pertanian adalah perniagaan ?.

Ya benar, untuk keadaan tertentu. 1. Pengeluaran pertanian seseorang melebihi keperluan sara hidup diri, dan agama. – hasilnya dapat memberi keuntungan yang mana peniaga tadi dapat juga rasa beli kereta baru, rumah pasang air con, boleh derma, sedekah , zakat.

Adakah mampu ‘peniaga-peniaga Melayu = petani’ ini menikmati perkara tersebut sebagaimana peniaga yang benar-benar berniaga..

sekian

No comments:

Post a Comment