Tuesday, October 7, 2014

Marah

 
Assalamualaikum wbt.
 
 
 
 
 
Gambar hiasan dari google: ini marah terlampau.
 
 

Mengikut ahli psikologi marah merujuk kepada situasi bergelojaknya darah dalam hati untuk menolak gangguan yang dibimbangi terjadi atau kerana ingin membalas dendam kepada orang yang menimpakan gangguan terhadapnya.

 

Menurut kajian psikologi lagi, kemampuan mengawal marah termasuk dalam kecerdasan emosi yang sangat penting dalam kehidupan. Marah adalah antara perasaan yang paling sukar dikawal.

 

Biasanya orang yang gagal mengawal marah tidak akan dapat mengawal akal fikirannya. Dia menjadi tidak rasional, bertindak kasar, ganas dan adakalanya sangat kejam. Apabila marah reda, barulah si pemarah menyesali tindakannya.

 

Cara mudah lupa marah, 1. Ambil tasbih mulakan zikir SubhanAllah, Alhamdulillah, Lai Illah…, Allah huakbar.

 

Firman Allah;



Terjemahan,

“Dan segeralah kamu kepada ampunan tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumiyang disediakan untuk orang bertakwa.
 Orang yang menafkahkan hartanya, baik pada waktu lapang dan sempit dan orang yang menahan marahnya dan memaafkan kesalahan orang. Allah mengasihi orang yang berbuat kebajikan”

(Ali ‘Imran 3: 133 – 134)
 
1. Hakikatnya; manusia biasa akan terus marah, malah berdendam
2. Allah suruh segera taubat kerana ganjarannya adalah syurga.
3. Sebagai individu muslim. saya mohon maaf dari semua orang yang mana saya telah timbulkan kemarahan mereka secara sedar atau tidak.