Thursday, April 19, 2012

Pelik , jika ada rakyat yang tidak mahu pendidikan percuma

Assalamualaikum wbt.

Rata-rata blog pro PR menulis (or cut and paste, cilok ) artikel mengenai serangan samseng keatas perkhemahan pelajar di Dataran Merdeka, dan Menteri penegajian tinggi pula, meletakan diri begitu rendah dengan mengatakan, yang boleh dimaksudkan berani buat terima padah dan tak perlu tagih simpati, manakala blogger pro BN pula secara melulu menuduh , serangan samseng adalah perancangan perlajar sendiri.

Saya menyokong pelajar yang mengadakan perkhemahan protes tersebut, biarpun siapa dibelakang (dalang) kerana hak kita untuk mendapatkan pendidikan secara percuma dari sebuah negara yang kaya ini. Tidak kaya kerana diseleweng oleh pemimpin yang tak bertanggungjawab.

Utusan Malaysia hanya memberi penekanan kepada Hapus PTPTN menyekat peluang Melayu meneruskan pengajian, semua komen berkisar kepada hapus PTPTN bukan kepada pendidikan percuma.

Asas protes adalah pendidikan percuma, manakala penghapusan PTPTN adalah salah satu cara kearah pendidikan percuma, jika minda anda hanya dimasukan dengan hapus ptptn, maka anda akan membenci sesiapa sahaja yang mencadangkan hal tersebut, tapi kalau minda anda telah dimasukkan dengan PENDIDIKAN PERCUMA , maka ada benarnya PTPTN di hapuskan.

Wajarkan mahasiswa/i diserang oleh sekumpulan samseng, adakah PTPTN (along berdaftar, berlesen, bertauliah) yang menghantar samseng untuk menghentam mahasisiwa/i yang memprotes, kerana protes tersebut nampak jelas ditujukan kepada PTPTN.

Atau bapa kepada along yang menghantar samseng kerana ini akan menggugat perolehan yang lebih besar.

Yang amat menghairankan ialah, Polis yang sepatutnya menghalan sesuatu tindakan berunsur jenayah di hadapan mata, malah mereka menunggu laporan (laporan bertulis) dahulu sebelum bertindak. mereka menunggu arahan dahulu sebelum bertindak. Kalaulah ini Polis Malaysia, maka saya tidak hairan dengan segala macam kes jenayah berlaku dalam negara Malaysia yang dikatakan aman ini.

Berbalik kepada pendidikan percuma, saya sokong sepenuhnya pendidikan percuma, kerajaan yang memerintah cari lah duit dimana sekalipun untuk beri pendidikan percuma kepada rakyat. Kerajaan tak akan rugi walau beri pendidikan secara percuma kepada semua rakyat.

Yang memimpin negara, jangan hanya tahu cari duit untuk beri kepada artis, (hari tu, salah seorang Datuk T, tunjuk aib orang, hari ini menantu sendiri dibongkar aibnya, menantu siapa, ...)

No comments:

Post a Comment