Tuesday, April 10, 2012

Melayu mana yang terjejas kerana hapus PTPTN


Assalamualaikum wbt.

Dua hari saya memikiu bagaimana hapus PTPTN boleh jejas Melayu. Maka Syeikh Al Makian telah menerangkan atau mentafsir kannya, sila lah baca, saya tak sehebat Al Makian wal Hamuni, kerana belum sampai makam tersebut.
(Layari boleh wasiatpejuang.blogspot.com)

Kalau malas nak ke sana, mari baca petikan dari blog tn al makian wal hamuni

maka berkatalah tuan yang ampunya blog,begini mulanya...

Kah kah kah... apa yang melaon ni dok merepek. Kenapa pulak melayu nak terjejas sekiranya tak ada hutang? Atau yang terjejas itu adalah melayu yang kasi hutang. Kah kah kah.

Bahasa ini tak perlu di perah otak untuk memahaminya. Ianya sudah terjawab bahawasanya pendidikan telah menjadi 1 perniagaan yang amat menguntungkan. Kalau nak belajar mesti ada duit dan kalau tak ada duit sila pergi merempit.

Kalau nak belajar jugak walau tak ada duit maka mesti pinjam sama kerajaan. Bila pinjam mesti mau bayaq sama bunga sekali. Belum masuk U sudah budak2 kita sudah ada banyak hutang. Bila keluaq U mesti cari duit untuk bayaq hutang.

Kalau 1 orang boleh untung RM5ribu dia punya bunga, kira sendirilah berapa banyak pelajar di U yang buat hutang dengan PTPTN. Ini sudah banyak untung.

Inilah pembohongan orang bodoh untuk orang pandai walaupun ramai jugak budak U yang bodoh macam gang Aspirasi. Menteri ini rasa pelajar U bodoh macam dirinya dan gang Aspirasi sebab itu dia keluaq kenyataan bodoh yang macam ni.

Tak perlu budak U untuk mentertawakan dirinya tapi sudah cukup budak tadika ketawa terguling guling bila dengaq ada orang kata tanpa hutang hidup kita merana.

Dan pada tajuk kecil berita ini sudah cukup jelas apa yang amat di risaukan oleh umno tua ini. Kebimbangannya yang amat sangat ialah sekiranya IPTA percuma maka akan tutuplah IPTS. Nah inilah yang sebenarnya.

Melayu yang akan terjejas adalah melayu yang memiliki IPTS atau melayu yang menjadi barua kepada pemilik IPTS dari kalangan kapitalis. Inilah melayu yang di maksudkan oleh menteri ini.

Pendidikan adalah satu bisnes yang cukup menguntungan. Anak anda tak lulus SPM pun boleh masuk U sebab IPTS tak mau tengok berapa A yang ada dalam sijil SPM anak anda tapi IPTS nak tau berapa banyak huruf R dan M yang ada dalam dompet anda.

Keputusan SPM belum keluar lagi tapi anak anda yang ambil SPM sudah dapat tawaran masuk U. maka hebohlah serata kampung mengatakan anak depa dah dapat tawaran masuk U. Ada jugak yg buat kenduri pasai anak depa dah dapat masuk U sedangkan SPM lagi 3 bulan baru nak keluar keputusan.

Inilah Umno yang sejak sekian lama menipu rakyat dengan isu perkaumannya yg bodoh dan bangang macam bodohnya gang Aspirasi bila keluaq kenyataan.

Dan sebagai dekan yang terkenal di Universiti Of Pelaqma Prof Dr Ustaz abu Nawas nak tanya pada umno dan Aspirasi yang menentang PTPTN di hapuskan mengapa melayu yang akan terjejas sekiranya hutang PTPTN di hapuskan sedangakan yang belajar di IPTA itu kebanyakannya semua melayu. Bukankah anda pernah menjerit satu ketika dulu UiTM milik melayu.
Sedangkan IPTS pula kebanyakannya adalah dari kalangan yang bukan melayu. Jadi apa yg masalahnya kamu dengan melayu. Bukankah kamu itu pejuang melayu.. atau sebenaqnya kamu itu wahai umno dan Aspirasi tidak lebih dari mereka2 yang gagal .

No comments:

Post a Comment