Thursday, July 8, 2010

PRS - Mencari Qari Senja - 36

PRS – MQS – 36

Program realiti Sendiri diteruskan lagi, masuk hari ke 36, minggu ke duabelas, Rabu 7 Julai 2010,

PRS : Assalamualaikum wbt, nampaknya peserta malam ini amat berkurangan, hanya ada tiga peserta, ustaz di bantu oleh seorang pembantu. Tn Hj memulakan bacaan dihadapan ustaz, Tn Hj terpaksa mengenakan cermin mata kerana beliau sudah rabun dekat, kalau Tn Hj tak bawa cermin beliau terpaksa mengangkat Al Quran dan diletakan di posisi menegak supaya lebih jelas. Nampaknya tn Hj seperti memeberi sesuatu kepada Ustaz dan kemudian beralih kepada pembantu ustaz dan memebri sesuatu, mari kita tanya tn Hj apa yang diberikan kepada mereka.

PRS : Tadi saya nampak Tn Hj berikan sesuatu kepada Ustaz dan pembantu ustaz, apa yang diberikan ?
HJ : Sebenarnya ana hendak merahsiakan pemberian ini, namun untuk mengelak salah sangka, sebenarnya ana berikan sedikit zakat wang simpanan ana kepada mereka berdua, mereka ini adalah guru kita, dan mereka adalah penerus generasi Al Quran, jadi saya berikan kepada mereka sebahagian kecil wang zakat. Mereka tidak menerima upah atau apa apa yuran.

PRS : Bukan kah Tn Hj buat potongan zakat setiap bulan, melalui potongan gaji.
HJ : Benar, itu adalah zakat pendapatan, tapi yang saya berikan adalah zakat wang simpanan, iaitu sebanyak 2.5 peratus dari wang simpanan, baru ini ana ke pejabat zakat berbincang dnegan pegawai disana, lalu ana buat keputusan memberi sebahagian kepada guru ana.

PRS : Tidak kah zakat itu mesti dibayar kepada pemerintah.
HJ : Benar, pemerintah ada hak untuk pungut zakat dari orang Islam yang layak mengeluarkan zakat. Dan pemerintah akan menegluarkan zakat kepada asnaf yang telah mereka tetapkan, tapi adakah guru saya akan dapat zakat dari pemerintah ?.
Saya yakin dengan apa yang saya lakukan.

No comments:

Post a Comment