Sunday, July 4, 2010

15 tahun jadi guru 3 Julai 2010

Guru oh Guru

Assalamualaikum wbt.

Hari ini sudah /baru 15 tahun saya menjadi guru, sesekali rasa macam biasa sahaja jadi guru, dua kali rasa lelah juga dengan pekara-perkara lain selain dari mengajar. Hendak atau tidak saya akan teruskan kerjaya saya dalam bidang perguruan ini.

Kalau nak berkira dengan naik Gred (sebut naik pangkat, rasa macam, tak ada kerja lain, asyik nak naik pangkat sahaja, namun keperluan kewangan hari ini memerlukan saya naik gred). 10 tahun 41 ke 44 (KUP), 10 tahun lagi 48 (KUP), pencen nanti dikira gaji akhir DG41 sebab itu adalah gred hakiki seseorang guru, kecuali mereka yang dapat gred 44/ 48/52/ 54 hakiki.

Orang/ Jabatan lain naik gaji, kita rasa terliur nak gaji, tapi Ceupec berjuang untuk gred 29 sahaja. Masa naik gaji dulu gred PPPS naik sikit sahaja, itu yang membuat gaji guru celaru dan terpaksa ubahsuai sampai tak untungkan PPPS. Apa boleh buat rezeki masing-masing.

Mood tahap mana ?.

Walaupun dah 15 tahun jadi guru, mengajar macam biasa/ belum luar biasa, perkataan halal haram sahaja yang membuatkan saya boleh masuk kelas dan buat kerja-kerja guru yang lain. Kalau bukan sebab itu, tak tahulah. Tusyen luar pun tak buat, tahun 98 dulu ada ajar tusyen anak jiran, 3 orang sahaja, lepas tu tak pernah ajar tusyen.

Namun begitu selepas 15 tahun mengajar ada berita baik punya, tawaran baik, namun saya kena membuat analisis dan istiqarah .

No comments:

Post a Comment