Wednesday, June 17, 2015

Dari blog realiti abadi dari sinar harian

Dasar satu keluarga, satu anak menyebabkan 65 juta bayi kembar dibunuh sejak 1978?
Foto yang dirakam Jeff Abelin.

BEIJING - CHINA. 'Dasar satu anak, satu keluarga' di China sejak 1978 telah menyebabkan hampir 65 juta bayi kembar telah dibunuh dan 1.5 juta bayi perempuan dibuang setiap tahun di negara itu.

Dasar ini diperkenalkan oleh Presiden Deng Xiaoping pada 1978 untuk mengurangkan masalah sosial, ekonomi, dan alam sekitar China. Dasar ini bertentangan dengan dasar Mao Zedong pada 1949 bahawa 'dalam semua benda di dunia, manusia adalah paling utama'. Lebih besar penduduk, bermakna lebih banyak tenaga kerja.

Pada November 2013, kerajaan China mengumumkan yang dasar rasmi itu akan dilonggarkan bagi membenarkan pasangan memiliki dua anak jika salah seorang daripada mereka ialah anak tunggal.


KISAH YANG MENGEJUTKAN

Pada tahun 1997, ketika seorang jurugambar dari Amerika Syarikat, Jeff Abelin bersama-sama beberapa orang rakannya mendaki sebuah gunung di Wilayah Fuyang China, mereka terjumpa suatu bungkusan kain yang agak besar di kawasan lereng gunung tersebut.

Sangkaan awal mereka kain itu adalah peninggalan pendaki terdahulu, namun setelah diteliti, rupa-rupaya bungkusan kain putih itu mengandungi bayi perempuan yang masih bernyawa.

Lantas tanpa berlengah, Jeff serta rakan-rakannya membawa bayi berkenaan ke hospital berhampiran untuk mendapatkan rawatan. Namun apa yang mengejutkan, pegawai perubatan di hospital itu memaklumkan bahawa bayi itu sepatutnya ditinggalkan di sana dan tidak perlu diberi rawatan.

Keenganan pegawai perubatan berkenaan merawat bayi itu mengecewakan Jeff. Dia kemudian membawa semula bayi itu ke lereng bukit berkenaan kerana tidak tahu ke mana hendak meletakkan bayi tersebut.

Berat hati memikirkan tentang bayi itu, Jeff kembali semula ke lokasi itu beberapa hari kemudian namun kali ini dia dikejutkan dengan lebih ramai bayi diletakkan di tempat sama.


MALANG BAGI SIBAYI

Selang beberapa hari, bayi perempuan yang ditemui Jeff meninggal dunia kerana masalah radang dan komplikasi hati.

Bagi menzahirkan kesedihannya, Jeff telah mengambil sekeping foto bagi menceritakan betapa kejamnya dasar tersebut dan menjadi saksi bisu kes pembuangan bayi oleh pasangan di China kerana dasar 'satu anak satu keluarga'.

Gambar tersebut tidak pernah memenangi sebarang anugerah namun ia tersenarai antara 100 gambar yang mampu menggegarkan dunia.

Selepas tersebarnya gambar itu, para aktivis hak asasi manusia dengan lantangnya mengkritik kerajaan China atas pelaksanaan dasar kejam tersebut.


KESAN DASAR

Kerajaan China menganggap dasar itu sebagai kejayaan besar untuk mengatasi masalah kependudukan seperti kemiskinan, kelaparan, kebuluran, kesihatan, kadar celik huruf dan pelbagai masalah sosial lain.

Presiden AS George W. Bush menggunakan alasan hak asasi manusia untuk menghentikan AS$40 juta bayaran kepada UNFPA (China) pada awal tahun 2002.


NEGARA CHINA

Republik Rakyat China (RRC), China merupakan sebuah negara di Asia Timur yang merupakan negara paling ramai penduduknya di dunia dengan diduduki lebih 1,300 juta orang, iaitu kira-kira satu perlima manusia di bumi. China diperintah oleh Parti Komunis China di bawah sistem satu parti.

Pada keluasan kira-kira 9.6 juta kilometer persegi (3.7 juta batu persegi), RRC ialah negara ketiga atau keempat terluas di dunia dari segi keluasan keseluruhan dan negara kedua terbesar dari segi keluasan daratan.

Ia juga merupakan sebuah negara yang kuat dari segi ketenteraan dan ekonomi.



Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment