Monday, December 9, 2013

Rusuhan warga asing di Singapura, Apa yang perlu dipelajari oleh Malaysia

Assalamualaikum wbt.

Malaysia mempunyai bilangan pendatang asing yang ramai. Mereka tidak takut untuk melalukan jenayah kerana mereka tiada sebarang kepentingan ekonomi dalam negara Malaysia, tiada premis perniagaan (tidak termasuk berniaga secara haram), hanya memberi tenaga sahaja dan mendapat upah. Keikhlasan untuk sama-sama menjaga keamanan sudah tentu tidak wujud, namun kekuatan untuk membela rakan atau sahabat adalah amat kuat bagi seseorang perantau.


Ditambah dengan khabar angin melalui sms , mereka akan cepat bertindak tambahan lagi mereka tinggal secara berkelompok disesuatu kawasan.

Rusuhan di Singapura kelmarin sepatutnya diteliti dengan tajam, oleh kepimpinan negara, jangan terlalu rakus mengejar 'pembangunan' sehingga mengabaikan kebajikan warga sendiri. Kini rakyat Malaysia sendiri taku untuk keluar bersiar-siar pada hari cuti, kerana kumpulan pendatang ini akan turut keluar secara beramai-ramai, dan sudah tentu kita tidak memahami apa yang mereka tuturkan dan tidak memahami bahasa isyarat mereka.

Mungkin perlu ada peraturan agar menyekat atau menghadkan pergerakan warga asing, walau nampak seperti melakukan diskriminasi terhadap mereka, tetapi kita semua tahu dan sedar bahawa jenayah yang berlaku dalam negara kita kebayakan dilakukan oleh warga asing.

Pasukan keselamatan harus mempunyai (kalau sudah ada perlu di 'gerak' kan selalu untuk mengerunkan pendatang asing, agar tidak bertindak melulu dan melanggar peraturan dan adap Negara kita)

Mereka yang didapai bersalah walau kecil perlu dihantar pulang sebagai pengajaran kepada yang lain. Saya yakin Singapura akan bertindak tegas dalam hal sebegini, dan saya kuran yakin yang Malaysia akan bertindak tegas kerana sifat 'sopan santun' para menteri yang bertanggungjawab menjaga keselamatan negara,

No comments:

Post a Comment