Thursday, December 5, 2013

PISA : Kedudukan Malaysia di belakang Vietnam

Assalamualaikum wbt.

PISA: Kedudukan Malaysia di belakang Vietnam dalam pendidikan mengejutkan.

Sangat mengejutkan;
Malaysia menduduki tangga kedua tercorot di Asia Tenggara termasuk di belakang Vietnam dalam keputusan Program Penilaian Antarabangsa Pelajar (PISA).

Hanya Indonesia yang berada di belakang Malaysia di kalangan negara Asia Tenggara yang turut serta dalam penilaian itu sementara Singapura dan Thailand di depan Malaysia.

PISA adalah sebuah program penarafan mutu pendidikan di sekolah yang dikendalikan oleh OECD (Organisation for Economic Corporation and Development) bagi pelajar 15 tahun yang melibatkan negara dari seluruh dunia.

Ia menguji kemampuan dan penguasaan pelajar dalam tiga bidang utama iaitu membaca, matematik dan sains. PISA menjadi piawaian antarabangsa yang digunakan untuk menilai keberkesanan dan mutu sistem pendidikan sekolah di dunia.

Berikut ini adalah komen pembaca semasa PISA dijalankan




“BM and English? “Form One students sit for TIMSS n PISA exam. Questions in BM only. Not fair to students taught in English. – Parent”

Dan ini adalah jawapan dari Kementerian Pendidikan Malaysia dan laman web KPM

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ingin merujuk dan memberi maklum balas kepada SMS “Parent” dalam akhbar THE STAR bertarikh 30 Julai 2013 seperti kenyataan di atas.

Untuk makluman, instrumen saringan TIMSS dan PISA dijalankan hari ini adalah merupakan ujian rintis untuk mendapat maklum balas penguasaan murid dalam sesuatu konstruk dan konteks. Ujian rintis ini tidak melibatkan pencapaian murid. Dapatan kajian ini akan membantu guru menyesuaikan P&P supaya kelemahan murid dapat diatasi dan kekuatan murid pula dipertingkatkan.
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
Diterbitkan oleh Unit Komunikasi Korporat

PISA difahamkan oleh KPM adalah maklum balas pengusaan murdi dalam sesuatu konstruk dam konteks untuk lihat pencapaian murid. dan dibawah ini adalah dapatan dari kajian rintis tersebut.


Kesimpulan yang diperolehi.

Guru-guru perlu membaiki kelemahan masing-masing supaya murid dapat mencapai prestasi akademik yang tinggi.

Murid di Malaysia terlalu lemah kerana, tidak memberi tumpuan semasa menjawab soalan, murid di Malaysia menganggap ujian itu tidak penting, jadi mereka menjawab secara acuh tak acuh. bukan dapat sijil.

Apa-apa pun : KPM perlu membuat kajian, dan guru perlu menjawab dengan jujur, bukan jawab dengan penuh rasa takut. Solan kajian juga perlu menyeluruh, mencari punca sebenar kelemahan murid, mencari punca sebenar kelemahan guru.

No comments:

Post a Comment