Thursday, November 28, 2013

Kesian Cikgu Idayu.

Assalamualaikum wbt.

Membaca kidah Cikgu Idayu dalam Utusan M 27/11. ruangan rencana. cuit oleh Zaini Hassan memberi berberapa soalan. Soalan-soalan yang akhirnya akan menyalahkan Cikgu Idayu sendiri dalam kontek " Tak suka pendidikan di Malaysia, pergi luar negara", " harga gula dinaikkan untuk kurangkan diabetis". " Tutup kedai 24 jam yang sebabkan obesiti". "orang kampung bukan ada kereta". "tarif elektrik naik tak membebankan rakyat" dan lain-lain lagi.

Negara yang pelik dalam meguruskan rakyatnya.Ditambah dengan rakyat yang sudi diperbodohkan. Memberi alasan yang bodoh-bodoh bagi membela diri sendiri dan ketidakcekapan dalam pengurusan. Berdiam diri dengan harapan sesuatu kes akan reda. menuduh orang tidak tahu bersyukur bila mempertikaikan sesuatu tindakan. Menuduh cikgu sebagai tidak ikhlas bila mempertikaikan gaji, menuduh pensyarah tidak syukur bila mempertikaikan gred pangkat.

Saya percaya kes seperti Cikgu Idayu bukan kes terpencil, ia adalah antara ribuan kes serupa yang terjadi dikalangan guru di negera kita. Cikgu nampak lebih ketara kerana bilanganya ramai berbanding penjawat awam yang lain.

Di tempat saya mengajar sendiri sekurang-kurangnya 4 kes suami/isteri tinggal berasingan dan berjauhan termasuk saya sendiri. Biasalah macam-macam alasan yang diada-adakan, di 'birokrasikan' dan lain-lain seperti 'mereka' dengki terhadap guru yang ditakdirkan berjauhan dengan suami/isteri. Kes-kes seperti ini tidak pernah selesai, dan tak diselesaikan. Mary Yap kata dalam parlimen akan ambil tindakan penyelesaian segera, namun dalam perlaksanaan, hampeh !.

Bila akan selesai kes ini ?

Sudah tentu tidak selesai, jika tidak dicari satu mekanisma penyelesaian, atau bila selesai satu kes, akan ada pula kes serupa, jadi jangan selesaikan... diam sahaja .

Saya tidak berada di tempat pegawai yang membuat dasar-dasar, termasuklah "dasar" pertukaran, kononnya tiga tahun, empat tahun baru boleh bertukar, tapi dalam kes tertentu ada juga kurang dua minggu sudah bertukar, kononnya opsyen sudah penuh, tapi tidak juga, bila ada report kata tak cukup opsen itu ini.

Tiada kosong sebab jawatan hakiki, dan macam-macam lagilah, yang membuat guru seperti cigu Idayu merasa tertekan. Istilah kemurungan, konflik dalaman, kurang diberi perhatian oleh majikan dan rakan sekerja sendiri, istilah dan pengidap kemurungan dan konflok dalaman masih belum boleh diterima dalam negara kita. Cuma Cikgu Maarof suami cigku Normala sahaja yang mendapat MC selama 1 minggu kerana kemurungan.

Saya pernah minta MC sebab kemurungan, doktor kata, tiada kemurungan, bila lihat wajah saya. Takkan hari hari saya nak tunjuk wajah murung yang monyok saja, depan pelajar kena berlakon ok. depan kawan-kawan kena berlakon ok, akhirnya ko seperti cikgu Idayu.

Mereka akan kembali menyalahkan Cikgu Idayu, soalan mereka kenapa nak jadi cikgu ?, tahu tak susah nak tukar ?, tahu tak itu, tahu tak ini. Akhirnya cikgu Idayu mengalami konflik dalaman yang amat sangat, murung dan seterusnya sakit jiwa.

Kajian menunjukkan ramai guru yang mengalami sakit jiwa, namun di malaysia hasil kajian-kajian tersebut tidak digunakan, buat kajian tindakan bukan main tapi selepas pembentangan, disimpan dalam fail sahaja.

Kita berdoa sahaja semoga Allah letakkan kita dikalangan orang yang sabar dan redo.


No comments:

Post a Comment