Friday, November 1, 2013

Bukit Choras, Kg yang tertinggal dalam "pembangunan" 2

Assalamualaikum wbt.

Pembangunan ekonomi Kg Bukit Choras, DUN Sg Limau.

Adakah tiada pemimpin yang berkaliber dikalangan penduduk Bukit Choras menyebabkan Bukit Choras hanya begitu sahaja sejak dahulu ?

Adakah JKKK yang ada tidak nampak keperluan penduduk Bukit Choras untuk dibangunkan dari segi ekonomi ?

Adakah penduduk Bukit Choras yang majoroti besar penyokong PAS tak perlu dibantu untuk pembangunan ekonomi ?

Pembangunan rohani masih perlu dipertingkatkan, pembangunan intelektual perlu ditingkatkan, pembangunan ekonomi juga perlu dipertingkatkan.

Seperti saya katakan dulu, Kg ini terletak dihujung daerah Yan, dihujung Parlimen Jerai, dihujung DUN Sg Limau. Mengharap peruntukan DUN, sememangnya tidak pernah ada. Mengharap peruntukan Parlimen, sudah tentu tidak ada, kalau ada untuk UMNO sahaja. Yang boleh diharapkan adalah peruntukan dari Pejabat daerah Yan, samada melalui Pembangunan Luar bandar atau peruntukan kerajaan persekutuan melalui MADA.

Satu Kg Satu produk, nampaknya Bukit Choras gagal, yang nampak berjaya hanyalah Abang Zul. Projek tambah pendapat oleh PPK juga tak nampak hasil, PPK Simpang 4, nampak terfokus Bukit Choras Luar.

Sekarang saya nampak hanya dua produk mati segan hidup tak mahu yang boleh dilaksanakan ialah agro pelancongan, menggunakan Sg yang ada, menggunakan bukit yang ada, menggunakan kesan sejarah yang ada, bolehlah Abang Zul minta bantuan untuk laksanakan projek tersebut. Minta bot atau perahu atau kayak untuk aktiviti rakit, minta dibersihan dan dimajukan Bukit Gedong, kerana sejarah yang ada disitu, minta dua unit rumah untuk homestay. Sekurang-kurangnya Abang Zul and the gang dapat tingkatkan ekonomi keluarga dahulu. Sungai. Bukit adalah dua aset pelancongan yang penting, pemandangan juga cantik.
Naik taraf aktiviti masjid , adakan kuliah secara tetap, atau import beberapa orang tukang urut, jadikan hub kesihatan tradisional. Kena ada kedai le, kedai makan, kedai urut, kedai jual produk, homestay, at least 10 keluarga dapat tambah pendapatan, 10 keluarga bermakna 10 % dari rumah di Bukit Choras.

Cuma saya agak muskil. tapak mana boleh diambil oleh kerajaan, kerana di Kg kita tiada tanah.

Perusahaan dari rumah "PEDARU", atau omputih kata home made Kg kita agak sukar, kerana bahan mentah, yang ada hanya padi, getah pun susah mau tumbuh, tapi kita boleh buat Perusahaan dari rumah untuk tingkatkan pendapatan isirumah. Produk makanan adalah mudah pada peringkat awal, katakan jem rambutan atau madu kelulut, dua tiga pengusaha kumpul produk mereka bawah satu jenama, buat iklan di fb ke blog ke, letak di mana-mana R&R atau kedai terpilih, insya Allah, kita cuba dulu, modal memang keda ada, apa nak heran, PPK, MADA semua tua depa ada modal dalam usaha meningkatkan pendapatan petani.


Selamat mengundi, Abang Zul jangan lupa pangkah PAS, dalam diam-diam, undi siapa tahu, rahsia...

No comments:

Post a Comment