Saturday, October 8, 2011

Apa Faedah guru yang akan diumumkan nanti ?


Pengumuman mengenai akan diadakan November 2011 oleh TPM.

Guru ada Kira-kira 480,000
Termasuk yang kerja di PPD, JPN, KPM, IPG, Kolej Matrikulasi dan saki baki di Politeknik.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kata, beliau akan mengumumkan secara terpeinci faedah yang bakal dinikmati kumpulan yang bekerja di sector pendidikan (Kementerian Pelajaran Malaysia – tak termasuk PTD yang tumpang ambil jawatan di KPM, JPN).


"Secara terpeinci akan saya umumkan pada awal November depan mengenai apakah kandungan yang bakal dinikmati oleh guru-guru yang jumlah mereka adalah satu per tiga daripada keseluruhan penjawat awam,"katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini, Jumaat.


"Banyak sekali faedah yang bakal dinikmati seperti bantuan untuk menaik taraf infrastruktur sekolah serta bantuan persekolahan," katanya. ( Sekolah agama rakyat , tak ada bantuan, kerana itu tempat membentuk terroris dan komunis – kata saya)

Tuan/puan , cikgu/i

Tak dak kenaikan gaji dalam Bajet tu, jangan dok silap faham. Yang naik ialah kenaikan tahunan mengikut gred. Berapa yang akan naik pun belum tau lagi. Elaun- elaun tak sebut langsung,

Bro, gaji cikgu tak pernah naik sejak sejak 1991 (dah 20 tahun dah tak naik gaji, start aku mula kerja sampai la ).

Tak pa… tunggu Tan Sri Muhyidin umum, nak tengok apa dia nak kata, ada dak dia nak sebut,

1. Time based 10 tahun kurang kpd 8 tahun. Jangan perasan le . PTD 20 tahun kerja dah dapat gred 54, cikgu mati 48 je lah.

2. Cikgu siswazah yang selama terinanya, sebab tak ada orang bela, depa dok nampak guru Maktab (bukan siswazah, potong giler gaji cikgu siswazah, )
Kadang tak logic, dalam system pendidikan yang mengutamakan orang berilmu(dip. Ijazah, Master, Phd) geng master dan Phd pun tak dapat pembelaan.

3. Elaun warden yang jaga budak asrama, elaun rumah dapat separuh, elaun cola dapat separuh, elaun warden dapat 240 RM, hai tak kesian ke kat cikgu warden tu.

4. Hari tu kata Penolong Kanan akan dapat DG 48, saya dah agak dah, tak ada untungnya, cikgu PK memang dah ada 48 atau hamper 15 tahun kerja, kemudian umum kata 10 tahun kerja cikgu boleh dapat 48, tak merana jiwa cikgu PK.

5. Cikgu boleh pilih opsen 60 tahun, maka disekolah akan ada, Cikgu Tok Wan (nenek), Cikgu Mak (anak cikgu tok wan) dan cucu/cicit (murid), senang lah, Cikgu mak dapat jaga ayahnya (cikgu Tok wan yang sesekali kena serang penat), berbakti kepada ibu bapa.

Cikgu/i – sekian lama bila tiba hari guru, kononnya akan diumumkan sesuatu yang mengumbirakan guru, bila bajet guru pun nak tunggu apa yang special yang akan kerajaan bagi kepada mereka. Last sekali .. seperti keadaan sekarang.

No comments:

Post a Comment