Wednesday, April 22, 2015

Melahirkan generasi yang berfikir, boleh berfikir dan bijak berfikir

Assalamualaikum wbt.

Makluman awal : Gambar yang saya tampal kat bawah dipetik dari Amenoworld. blogspot.
Jika benar gambar tersebut maka benarlah kisahnya.


 
Kegagalan manusia berfikir menyebabkan banyak tindakan yang diambil memberi kesan negatif di kemudian hari. dari dulu hingga sekarang pendidikan Malaysia tak habis-habis berfikir sehinggakan antara PENDIDIKAN dan PELAJARAN masih difikirkan mana satu yang betul, si A kata PENDIDIKAN betul, maka guna PENDIDIKAN, si B kata PELAJARAN tukar guna PELAJARAN pula, kemudian fikir lagi, guna semula PENDIDIKAN.
 
itu cara orang atas fikir.
 
Cara orang Atas fikir, orang atas no 2, selepas menteri.  Kita laksanakan KBKK  untuk latih generasi kita jadi orang yang berfikir, apa yang kena fikir, kita mula dengan persoalan APA, KENAPA MENGAPA, BILA , BAGAIMANA, DIMANA, KEMANA.
 
susah sangat, senang cerita cikgu sajalah yang fikir siap-siap kemudian suruh pelajar hafal saja apa yang cikgu telah fikir kemudian jawab periksa. Yang penting dapat jawab periksa. Budak skor A sederet, itu yang di banggakan.
 
Alah... KBKK mana best. yang best ialah KEBAT / HOT , tak hot tak kebat mana best, KBKK tak main le. Zaman sekarang ni zaman KEBAT, zaman HOT
 
Cikgu-cikgu, kamu tu adalah pelaksana, jalankan saja arahan, kamu langgar arahan, kamu boleh diambil tindakan tata tertib, ada faham, ?
Para cikgupun jawab; kami faham sangat wahai Yg Berbahagia  Dato' Pengarah. Kami faham sangat wahai yang berusaha Tn Pengetua. 
 
Maka KEBAT / HOT pun dilaksanakan, rupa-rupanya memang betul generasi Y rakyat Malaysia kononnya, Gen Y pandai meneroka, pandai bertanya, pandai itu dan pandai ini, rupanya Gen Y tak pandai guna otak untuk berfikir, yang dia pandai adalah menggunakan Aplikasi yang difikir oleh segelintir orang yang berfikir. Maka terbuktilah hanya orang tertentu yang pandai berfikir.
 
Kalau pelajar berfikir dan memberi jawapan cara dia berfikir, kenapa kena ada skema jawapan pula, terimalah keputusan atau jawapan cara dia berfikir. NANTI AKAN KEMBALI kepada KBKK
 
elemen kreatif dan Kritis  akan kembali bertahta dalam pendidikan / pelajaran di Malaysia.
 
Apa kaitan dengan gambar di atas. dia kena buang kerja sebab lawan PBS, apa kaitan dengan KEBAT / HOT
 
Tak de. cuma nak beri tau, semua arahan ketua mesti dilaksanakan. Baik buruk PBS mana kau tau, ada kau fikir ?
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment