Saturday, January 7, 2012

bloger hjlutfi-choras tersungkur atas jalan

Assalamualaikum wbt.

Terima kasih kepada mereka yang membantu saya semasa kemalangan dihadapan stesen minyak dekat simpang ke Malim Jaya.

Syukur alhamdulillah, (saya telah sujud syukur) kerana tidak mendapat sebarang luka dan kecederaan semasa kemalangan tersebut.

8.00 am - telah fikir samada nak pergi naik motor ke naik kereta. mengenangkan selalu tengok penunggang motor megelupur kesakitan atas jalan (terbaru pukul 11.00 mlm 2 Jan 2012 di lebuh raya PLUS Sg Buluh - Subang, nampak depan mata, tapi saya buat keputusan, naik motor kerana ajal maut ditangan Allah swt.

9.30 am - keluar rumah,(baca doa naik kenderaan), masuk balik dalam rumah ambil jaket, singgah kedai gunting, tapi kedai gunting belum buka, terus perjalanan ke Jln Sri Lanang, cari spare part kereta. pusing sana sini cari kedai, bila jumpa dia kata spare part tu tak ada, cuba cari di Woo Chun di sekian-sekian,dekat jalan ong kim wee, cari di situ tak ada.

11.00 am jalan di lorong pandan depan Tmn Kesidang sek 1, tayar belakang pancit, tahan seorang bro yang lalu situ, tanya dia, dimana kedai motor, bro itu tolong pergi tengok kedai motor itu buka ke tidak, sekejab dia datang semula kata kedai itu buka. lebih kurang 200m di belakang. woi dekatnya, (orang beriman Allah selalu tolong.. perasan) tolak motor kekedai tersebut, tukar tayar dalam (tiub) orang Kedah panggil tayar dalam, cis.. mahalnya.. RM 11, kat KN baru RM 8.00.

12.00 pm pusing pi pusing mai, singgah makan di Tanjung Keling, sekejab dengar azan dari Masjid Tanjung Keling, habis makan sempat berjemaah dengan ahli jemaah Masjid Tanjung Keling. Kemudian rehat sekejab dalam masjid.

2.00 pm Fikir nak balik, tapi ubah fikiran, balik pun tak ada sapa kat rumah, lebih baik pergi cari spare part di Malim Jaya, patah balik lalu Pokok Mangga, sampai Malim Jaya, cari kedai spare part. sebelum tu pergi kedai pasang tong NGV, tanya dia Ford Ranger diesel kalau pasang berapa anggaran kos.katanya " RM 8000.00" saya ulang RM 8 ribu.
kata saya, kalau begitu saya tak jadi pasang. lagi pun kenderaan diesel tak menjimatkan kalau guna NGV, kata pemasang itu.



2.30 pm tanya di kedai spare part, ada ke spare part ini, dia jawab apa kereta. ooo tidak ada.., pakai lori punya le.., saya kata "tidak masuk " dia balas "modified le"
saya kata "terima kasih ..". dia kata "cari original di ford le."

2.45 pm bawa motor dengan berhati hati, tak laju mana , folow sebuah kereta kembara, tiba-tiba dia belok kiri.. saya brek mengejut, dan lentok badan ke kiri, tak jadi juga motor tuas naik ke kanan, saya cuba kona kanan , tayar depan motor saya kena juga bumper belakang kereta kembara, saya bertahan supaya tak jatuh, tapi macam kena tolak je, saya jatuh tersungkur belakang kereta tersebut. otak beri arahan... guling badan, saya pun guling badan satu kali. tercabut sandal.., sekelip mata saja.. abang tak apa ? tanya orang datang membantu.


Datang pemandu kembara tadi, saya minta maaf.. nak salam dengan saya... saya kata " tunggu dulu".

"abang boleh bangun " tanya seorang tu.
"biar saya duduk sekejab, saya rasa tak ada apa-apa " saya pun duduk atas jalan tu .. tarik nafas dalam-dalam, dan cuba bangun. Alhamdulillah, tak ada luka atau patah. Cuma lengan ke siku sakit sikit sampai saat ini, mungkin masa jatuh dan guling tadi.

Saya tanggal kan topi keledar dan jaket, periksa samada luka atau tidak, alhamdulillah, tik luka tak patah.

Budak driver kembara nak bela diri, saya kata "saya nampak awak tak beri signal, tiba-tiba belok kiri," dia balas "saya beri signal" saya kata "tak payah berdalih".
Jawab seorang saksi "mengarut lah kau, mana ada signal".

"tolong chek motor saya, apa yang rosak" kata saya. Budak driver tu pun chek motor saya, dia kata tak ada yang rosak, saya malas nak bising-bising, saya nampak apa yang rosak, kepak putih sebelah kanan pecah, pemijak sebelah kanan bengkok teruk, ekzos terkepak kedalam.. malas bising-bising, tak berapa sen benda tu.

"sudah lah... ." kata saya .


he-he.. berkat latihan silat masa muda, lompat harimau, dan gulingan masa senaman di sekolah dulu.






belajar lah untung-untung Allah tolong saat -saat genting.

Insya Allah, Alhamdulillah, Taba rakkallah.

No comments:

Post a Comment