Sunday, October 25, 2009

SMT PENDANG KE KOLEJ MATRIKULASI - 24



Assalamualaikum wbt.

Sekolah hari ini berjalan seperti biasa, seorang lagi guru cuti bersalin dan suami beliau cuti isteri bersalin, biasalah disesebuah sekolah suami isteri kerja bersama, namun begitu tak lepas juga dari hasad dengki kawan-kawan yang tak suka tengok orang lain bahagia dan senang. Susah nak buang phd ini dari jiwa seseorang manusia.

Para pelajar sudah menunjukkan 'demam' menghadapi peperiksaan, setiap pagi akan di motivasi oleh PK HEM. Inipun ada kawan-kawan tak suka, susah nak cari, bagaimana yang mereka suka, suruh duduk saja, berkaraoke, tidur sepanjang hari dalam stor sukan ke, buat apa nak tidur dalam stor sukan atau bilik rawatan, bilik lain yang ada air cond, carpet dan tersembunyi pun banyak. Kepada guru seluruh dunia yang tak buat perkara sedemikian, tahniah saya ucapkan.

Saya selalu beri ucapan dalam perhimpunan, diantara yang pernah saya sampaikan kepada pelajar saya ialah pesan/ wasiat Luqman ul Hakim kepada anak-anak beliau.

wasiat beliau,

1. Jangan menyekutu Allah
2. Berbuat baik kepada ibu bapa
3. Sedar akan pengawasan Allah
4. Dirikan solat
5. Menyuruh berbuat baik
6. Mencegah kemungkaran
7. Sabar mengahdapi cubaan
8. Tidak berlagak sombong
9. Tidak berjalan dengan sombong
10. Melangkah dengan sederhana
11. Merendahkan suara
12. Dan lain-lain wasiat beliau.

Wasiat ini adalah relevan untuk semua orang dan setiap masa. hari Jumaat 23 Oktober 2009 bertempat dirumah saya dikuarters saya melakukan acara pijak tanah untuk anak kecil saya, saya pun berpesan kepada anak kecil saya supaya menjadi orang yang baik didunia akhir zaman ini, mendidik anak adalah mengikut zaman mereka bukan zaman kita, jangan menyebelahi anak dalam hal-hal disiplin disekolah, yang terjadi ibu bapa sering menyalahkan sekolah bila anak melanggar peraturan sekolah, sehingga ada yang suruh ubah peraturan sekolah, supaya anak mereka tak bersalah. Dunia oh dunia.

Sekian, terima kasih, bersambung...

No comments:

Post a Comment